Kerry Lonsdaleová – Poslední slova

Když je minulost ještě horší, než jste si mysleli: recenze románu Poslední slova

Kerry Lonsdaleová, autorka romantického bestselleru Všechno, co dáme, nově přichází s trilogií psychologických románů. A už z prvního dílu se tají dech! Přečtěte si recenzi knihy Poslední slova, kterou pro vás sepsala čtenářka Markéta.

posledni slova

Každá rodina má svá malá tajemství, hříchy a přešlapy, o nichž raději nemluví. Ovšem v domácnosti manželů Carsonových a jejich tří dětí je děsivých tajností víc než dost. Co všechno se skrývá za zavřenými dveřmi?

Olivia je úspěšná mladá žena. Žije v nádherném domě, má skvělou práci a vynikající vztah s rodiči. Přes to všechno si ale nese životem křivdy a démony z minulosti. Její setra Lily před 14 lety utekla těhotná z domu. Rodiče jí dali na výběr mezi adopcí a potratem. Kdyby jejich 16letá dcera měla vlastní dítě, nepředstavovalo by to pro ně jen finanční zátěž navíc, ale především obrovský skandál, který si nechtěli (a hlavně nemohli) dovolit. Lily se tedy odhodlá k útěku, přeruší veškeré kontakty, nikomu nedá novou adresu a jedinou připomínkou na ni je dopis s aktuální fotografií jejího syna, jejž posílá každoročně své sestře Olivii. Jak se dokázala mladá dívka postarat o sebe i dítě bez pomoci svých nejbližších, navíc tak daleko od domova?

Jednoho dne před Oliviiným domem zastaví auto a z něj vystoupí mladý chlapec. I přes to, že ho Olivia vidí poprvé v životě na vlastní oči, hned je jí jasné, že je to Josh, její synovec. Proč ale dorazil bez mámy? Kde je Lily? A jak to, že Josh nedokáže vysvětlit, co se s jeho matkou stalo? Špatně mluví, nedokáže vyjádřit své myšlenky, nemůže psát ani cokoliv přečíst. Může to všechno mít něco společného s velkou jizvou, kterou má Josh na hlavě? Olivia má obrovský strach. Co hrozného se Joshovi přihodilo a je Lily v nebezpečí?

Když v Joshově batohu nalezne úředně ověřený starý dopis adresovaný právě jí, na nic nečeká a otevře ho. Slova, která čte, ji šokují. Lily ji už před lety ustanovila Joshovým opatrovníkem pro případ, že se ztratí. Jak mohla tušit, že se něco takového stane? Stalkoval ji snad někdo? Měla z někoho strach? Olivia hledá pomoc nejen u policie, ale především u své rodiny. Matka i bratr se k situaci staví vyhýbavě a zdá se, že jí neříkají celou pravdu. Proč by jí ale lhali a tajili něco, co by pomohlo Lily dostat domů? Má snad někdo z nich její adresu či telefonní číslo? A proč nemůže do pátrání zapojit i svého milovaného otce, na kterého se vždy mohla spolehnout? Před Olivií stojí řada otázek a žádné odpovědi. Ta však musí jednat – je přece možné, že hraje závod s časem.

“Člověk si myslí, že někoho zná, dokud se nedozví něco nového a nezjistí, že ho vůbec neznal. V jejich skládačce se objevují nové dílky a hotový obraz se vůbec nepodobá originálu na víku krabice.”

Příběhem se prolínají dvě časové roviny, přítomnost a minulost. Tu poznáváme ve formě vzpomínek na dětství a dospívání – na okamžiky, jež formovaly sourozencům jejich povahu, i na skutečnosti, které mezi ně vrazily klín. Není těžké se ve vyprávění zorientovat. Naopak právě vzpomínky nám pomáhají dotvořit celý příběh a odkrýt veškerou temnotu, kterou v sobě jednotlivé postavy nesou. Pojďte se ponořit do čtení a odhalit šokující tajemství jedné zvrácené rodiny.

Autorkou recenze je Markéta Pospíšilová. Redakčně upraveno.