Pojďte, budeme si lhát

Sedmilhářky čtenáře zavádí do malého australského městečka na poloostrově Pirriwee nedaleko Sydney. Místní škola pořádá kvízový večer, na který se všichni těší. Výtěžek poputuje na školní pomůcky a pro rodiče je to možnost utužit přátelské vztahy. Ještě než se akce pořádně rozjede, dochází mezi několika rodiči k vyostřené debatě, po níž zůstává jeden mrtvý… Nevíme kdo, nevíme proč. Dohady a domněnky jsou přiživovány policejními výslechy všech aktérů, které se proplétají jednotlivými kapitolami. Než se příběh stačí pořádně rozběhnout, vrací se zpět o půl roku před klíčovou událost.

Do města, kde se všichni znají a jeden druhému vidí málem až do talíře, se stěhuje Jane. Na tom by nebylo nic pozoruhodného, kdyby nebyla příliš mladá a ke všemu svobodná matka. V den, kdy její syn Ziggy nastupuje do školky, je jednou malou holčičkou obviněn ze šikany. Všichni jsou pohoršeni a vůbec nepřipouštějí možnost, že by vše mohlo být jinak. Mezi rodiči koluje petice za Ziggyho vyloučení, kterou iniciovaly matky ostatních dětí, jejichž angažovanost ve škole hraničí až s fanatismem. Jane podporují její nové přítelkyně, Madeline a Celeste. Jedny z mála školních matek, se kterými se dá normálně bavit. I přestože navenek se jejich životy jeví jako dokonalé, všechny v sobě ukrývají tajemství, kvůli nimž jsou ochotné i lhát.

Sedmilhářky jsou sondou do života rodičů a dětí, jejímž leitmotivem jsou tajemství a lži. Jak praví klasik: Je cosi shnilého ve státě dánském. A totéž platí pro navenek malebné australské městečko s téměř dokonalými obyvateli, kterým by mohly závidět i stepfordské paničky.

Liane Moriarty už ve svých předchozích knihách dokázala, že umí napsat moderní psychologický román. V Sedmilhářkách si bere na paškál mezilidské vztahy, jejichž zdánlivou pevnost dokáže nalomit i docela malá lež. Přestože se jedná o vážné téma, je román napsán s lehkostí a humorem. Autorka je dobrou pozorovatelkou a čtenářům umí mistrně nastínit problémy současné společnosti. Zároveň píše tak, že je problém knihu odložit. Možná se ze začátku budete v ději ztrácet a myslet si, stejně jako já, že jste čekali úplně jiný příběh. Počkejte a nechte mluvit Madeline, Celeste i Jane, které vás dovedou k šokujícímu vyústění.

Autorka: Barbora Javorková