b4e0d7b2

Pestrý debut plný srdečnosti a osamění

Daniel Morgenstern je velmi osamělý chlapec, ačkoliv je obklopen lidmi. S nikým nekomunikuje. Dokonce ani s vlastní rodinou, se kterou si občas posílají krátké vzkazy. Autor bohužel nezobrazil příkoří samoty, které Daniela sužuje, ale to by nejspíš byla kapitola sama pro sebe. Namísto toho se zaměřil na to, čím si chlapec prošel a čím vším se na něm provinili lidé, kteří chodí skrze něj. Je sice bohatý, ale peníze neznamenají nutně štěstí a lásku… I přesto všechno není Daniel žádný chudáček, ale tvrdě pracuje na tom, aby jednou mohl být sám sebou.

Cristian Arroyo neboli Kit má španělské kořeny. Žije pouze se svou maminkou a ta je pro něj neskutečným vzorem. Dává mu tolik lásky, že si ji Kit bere s sebou kamkoliv. Právě díky tomu je tato postava skutečně velmi srdečná, mazlivá a přátelská. Nesobecký chlapec je usměvavý téměř v každé chvíli a snaží se optimisticky věřit v dobro. I on pozná, že život dokáže být mnohem složitější, ale vždy má cenu nepřestávat bojovat.

Charaktery jsou vykresleny upřímně a hluboce. Nenaleznete v nich nic prostého nebo černobílého. Je pravda, že některé maličkosti by bylo potřeba trochu vytříbit, ale v žánru young adult odvedl autor vynikající práci. I vedlejší postavy jsou zdárně sepsané, ale objevují se minimálně, protože se román zabývá především ústředními hrdiny.

V er-formě minulého času se střídají kapitoly a Daniel a Kit podle jejich úhlů pohledů. Snadno je od sebe odlišíte vzhledem k rozdílným charakterům a působivé atmosféře. Danielovy kapitoly znějí chladnějším, úsečnějším a tvrdším dojmem, zatímco ty Kitovy jsou rozzářené sluncem, teplem rodinného krbu a srdečností. Věrné popisy nejsou zbytečně strohé, ale ani rozvláčné. Některé situace se opakují, jelikož je autor popisuje z obou úhlů pohledu, ale právě díky tomu má čtenář možnost vidět dvojí náhled na danou věc. Obsah knihy je obdařený o texty v kurzívě, které značí zdařilé slohové práce, jež mají k samotnému ději mnoho, co říct. Menším problémem se stává fakt, že v některých pasážích se objevují španělská slova a samotný titul neobsahuje malý španělsko-český slovník slov a frází, které autor použil.

Děj se odehrává především na Gymnázium Cesta vzhůru – Obrtín. Z počátku vám může přijít zvláštní, že se autor natolik vyhýbá zbytečným textům, až kapitoly vyznívají méně reálně. Postupem času si však zvyknete na fakt, že se v knize svět točí prakticky pouze kolem dvou hlavních postav. Tato menší neobvyklost zaniká spolu s tím, jak rychle se začtete. Příběh však není příliš dynamický, spíše přirozeně plyne – ačkoliv je čtivý, někteří čtenáři mohou postrádat tempo.

I když se z počátku může zdát příběh prostý, protože čtenář tápe a netuší, co očekávat, připravte se, že vás ohromí hlubokomyslná poselství. Důmyslné rozhovory, ve kterých se autor snažil vyhnout nepodstatnému omílání, pobaví, ale také postrčí k zamyšlení. Různé postřehy, které do knihy vložil, na tom jsou úplně stejně. Theo Addair podstatné věci nepíše surově, ale naopak v náznacích. To je pro čtenáře mimořádná výzva, ale je velmi snadné se s ní poprat. Propracované detaily vás snadno dovedou k cíli a vy nebudete mít problém si představit, oč se ve skutečnosti jedná. Prakticky vše, co se odehrává v příběhu, se snažil autor vylíčit kvalitně a zobrazit tak hodnotu svého díla, na kterém si dal opravdu záležet.

Nejedná se o přemrštěně emocionální román, který by vás škrtil a citově drásal, ale i přesto je silně emotivní. Obsahuje dojemné části, ve kterých zobrazuje, jak silná dokáže být schopnost obětovat se a být nesobecký. Mazlivě počin vyznívá především díky té jemné neokázalé romantice, lásce a pevnému přátelství. Něžné doteky a polibky jsou vším, s čímž můžete v rámci ya počítat, a to je dobře. Nějaké další snahy o intimnosti by naprosto zničily znak křehkosti, který autor do knihy precizně vložil.

Hodnotný román se neobejde bez podstatných námětů. Hlavní roli hraje samozřejmě homosexualita, ale také psychická i fyzická šikana. Tato dvě témata jsou nejvýraznější, ale bystří čtenáři objeví i další, kterými se autor více či méně zabýval.

Závěrečný epilog raději nebudu ani komentovat, protože byl třešničkou na dortu této naprosto zvláštní a sofistikované young adultky. Začátek byl možná těžký s ohledem na novou laťku, kterou autor nastavil všem titulům pro děti a mládež, ale konec si vás zaručeně získá svým opět důmyslným a veskrze lidským řešením téměř všech trápení.

Tento román je především pro citlivé čtenáře a čtenářky, kteří v lehkosti vnímají krásu a dokážou se těšit z blyštivých maličkostí, nemálo podobných démantům. Příběh dvou chlapců musíte vnímat, nestačí jej číst, protože jak vás autor naučí, slova mají neuvěřitelnou sílu, když odhalíte jejich význam.

Autorka: Ivona Salvová-Šabíková