100 perliček recenze

Otestujte zábavně svou češtinu

Když jsem knihu 100 perliček pro (ne)milovníky češtiny brala do ruky, sama jsem nevěděla, jestli ji celou přečtu nebo jen tak prolistuji. Považuji se za milovníka češtiny, a proto mě také zajímalo, jak kniha ověří mé znalosti pravopisu. Dopadlo to tak, že jsem ji přečetla během jednoho odpoledne, protože na každé stránce čeká nová češtinářská záludnost, a moje zvědavé já jim nemohlo odolat.

Dvě spoluautorky Karla Tchawou Tchuisseu a Sabina Straková, které knihu vydaly pod pseudonymem Červená propiska, se rozhodly vzdělávat širokou veřejnost ve naší mateřštině. Ruku na srdce, ne každý si ze školy vše pamatuje, a málokdo může říct, že občas nějakou tu hrubku neudělá. Hned v úvodu najdeme krásný příměr, který dle mého názoru vystihuje poslání celé knihy – češtinu přirovnávají ke svalu, který ochabne, když se netrénuje. Do knihy může dychtivý čtenář i psát, neboť je k tomu přímo uzpůsobena. Takže propisku do ruky a jde se na to.

Hned zkraje dostanete doporučení od autorek, jak s knihou pracovat, pokud chcete být důkladní. Perličky jsou rozděleny tematicky do oddílů. Vždy najdete vysvětlení, jak je to správně a proč, dále také několik příkladů v praxi, případně pomůcek k zapamatování apod. Každý oddíl je zakončený diktátem, abyste se mohli otestovat. Otestovala jsem nejen sebe, ale snad všechny členy své rodiny. Kniha nám posloužila jako kulturní vložka k odpolední kávě a docela dobře jsme se u některých slovíček pobavili a zároveň podivili. Musím přiznat, že některé perličky zaskočily i mě. No schválně, napsali byste např. štrůdl/štrúdl, dále tchyně/tchýně a nebo Himálaj/Himaláje? Tyhle a jiné nachytávky tam na vás čekají.

100 perliček pro (ne)milovníky češtiny si své čtenáře najde všude. Třeba u zvědavých fajnšmekrů, které občas bolí oči z pravopisu na sociálních sítích, nebo právě u někoho, kdo si mnohdy není gramatikou jistý a rád si osvěží paměť. Není to žádný nudný slovník ani učebnice, je to zábavnou formou a pěkně graficky ztvárněná pomůcka pro každého. Pokud máte český jazyk alespoň trochu rádi, bude se vám líbit.

Markéta Psohlavcová