Slepec blog

Nevidomý svědek může jako jediný vyřešit vraždu

Nathaniel je odmalička slepý. Během telefonického rozhovoru s těhotnou Carole má pocit, že se ženě stalo něco hrozného. Bohužel, nikdo jiný jeho přesvědčení nesdílí. A tak se pustí do vyšetřování na vlastní pěst.

Švýcarská spisovatelka Christine Brandová (1973) vystudovala pedagogiku a žurnalistiku. Dlouhá léta pracovala jako soudní reportérka a na svém kontě má několik oceňovaných krimi románů. Aktuální thriller Slepec napsala už jako spisovatelka z povolání a pro nás je to důkaz toho, že jí beletrie jde ještě lépe než literatura faktu a publicistika. Nebudu vás dlouho napínat a rovnou vám řeknu, že existuje řada důvodů, proč knihu zhltnete na jeden zátah.

Nathaniel je originální postava už sama o sobě. K tomu navíc připočtěte úžasnou člověčinu, kterou kolem sebe šíří. Je to sympaťák a jeho vnímání světa je dojemné, téměř až krásné. Ze svého handicapu si dokáže udělat legraci a ničím nepřipomíná bolestínské pátrače ze severských thrillerů, kteří se vyžívají v utrpení. Nathaniel je zásadový a hodný chlapík a jeho morálku mu může závidět leckterý policista. Příběh začíná ve chvíli, kdy se omylem nachomýtne ke zločinu. Protože mu nikdo nevěří, že byl svědkem únosu mladé ženy, pustí se do vyšetřování.

V tom mu pomáhá investigativní novinářka Milla. Nathaniel a jeho svérázná parťačka tvoří dvojici, jaká nemá ve světě thrilleru obdoby. Milla je jako buldozer. Do všeho se vrhá po hlavě, nebere si servítky a v jejím nadšení ji nedokáže brzdit ani její přítel, šéf kriminálního oddělení. Slepec je originální, zábavný a vtipný. Jiskří jako mladé víno, ale zároveň je to jeden z nejnapínavějších a nejkomplikovanějších thrillerů, jaké se v poslední době objevily na trhu. Autorka věnovala velkou pozornost i vedlejším postavám. Jejich soukromí je nějakým způsobem provázané s hlavní zápletkou, a jak už to bývá, každý z nich něco skrývá.

Problém například nastane, když se policie začne šťourat v Nathanielově minulosti. Christine Brandová propojila několik různých případů, takže by Slepec bez problémů vystačil na několik knih. Zápletky jsou neotřelé, šokující a skvěle zamotané. Velkou roli tu má policejní vyšetřování, ale neděste se. Místo nudných detailních popisů a pasáží jako okopírovaných z protokolu na vás čeká noirové vyprávění typické pro horory. Postavy budou závodit s časem a vy se budete muset hodně ovládat, abyste na ně neječeli, co mají udělat. Představitelé policejní moci jsou tu vnímáni spíše jako komické postavy, ale to je jen dobře.

Slepec ve vás vyvolá bouři emocí. Nathaniel si vás získá už po několika stránkách a vy mu budete držet palce, aby odhalil všechny padouchy a všem policistům nakopal zadek. Přes všechny krvavé a nervy drásající scény Christine Brandová vytvořila svět, kde je všechno v pořádku. Svět, kde dobro vítězí nad zlem a kde se stanou hrdiny i totální outsideři, které ostatní podceňují. Slepec má určitý pohádkový nádech, ale to k detektivkám a thrillerům patří, že? Z každého odstavce a z každé věty je cítit, že si Christine Brandová psaní Slepce užívala. Díky tomu si vy užijete jeho čtení. Tak už na nic nečekejte a pusťte se do toho. Tahle knížka vážně stojí za to.

Veronika Černucká