Pustina blog

Místo, kde vlci dávají dobrou noc

Odvrácená strana švédského venkova. Místo, kde nejsou křišťálová jezera a malebná krajina. Na pozadí pošmourného okolí se odehrávají nešťastné příběhy antihrdinů. Vítejte v Pustině.

V malé vesnici jménem Pustina žijí starousedlíci se svými hluboce zakořeněnými předsudky a záští. Kdeže milí vesničané. Holky u silnice nabízejí svá těla, chlapi kšeftují s marihuanou a obydlí kolem chátrají. Časem po nich nejspíš nezůstane nic než pár cihel.

V takovém prostředí žije dívka jménem Liv Björnlundová. Jak tušíte, její příběh není z pohádkové knížky. Osud určuje Pustina, a především Livin otec. Má syna, jehož by ráda ušetřila všeho ošklivého. Ale možná už to ani nejde. Pomluvy jsou jako stigma.

Všechno nabere spád, když je otec nalezen mrtvý. Podezřelých je mnoho. Každý by totiž z jeho smrti rád těžil. Šušká se, že byl velmi bohatý a peníze jsou jako magnet pro všechny špatné živly. Tak kdo se odvážil? Jeho zakřiknutá dcera, která se díky tomu osvobodila ze spárů despoty? Párek nezvedených dealerů, jejichž život ztroskotal? Nebo je v tom namočený někdo další? Kdo ví. Temnota se plíží po blatech jako nenechavá mlha a schovat se pod ní mohlo ještě něco daleko horšího.

Nečekejte severskou detektivku. Pustina není úplně obvyklý thriller, i když napětí vzbuzuje dost. Pokud by se příběh dostal na plátna kin, dlouho byste sledovali úplně strnulé záběry na děsivě smutné a nešťastné lidi. Jde o lidskou tragédii v mnoha dějstvích a podobách, která je příhodně zasazena do nehostinného prostředí pro podtržení stísněné atmosféry. S tím si Stina Jackson, stejně jako v předešlé knize Stříbrná cesta, pohrála tak dokonale, že máte pocit, jako byste se na chvíli přestěhovali přímo na místo dění.

Pustina je plná antihrdinů, kteří jsou více či méně obětmi. Ať už svými vlastními, nebo vinou ostatních. Jsou důkazem toho, jak moc vás dokáže ovlivnit okolí a uvěznit ve vězení jménem „hnusný život“. Autorka přisoudila svým postavám hezkou řádku nepěkných vlastností. Jsou trochu nepříjemné a nesympatické. Nenajdete tam příkladného hrdinu, který by ostatním ukázal cestu ven. Není tam ani sympatický drsňák s krutým osudem, co všem zachrání zadek, a ještě si stihne dát čaj o páté. Díváte se do tváře místu, kam byste rozhodně nejeli na exkurzi.

Kniha je perfektním zosobněním tragédie. Stina Jackson popsala místo, kde se zastavil čas i život. A to ne zrovna ve chvíli, o kterou by postavy stály. Dokonale vykreslila atmosféru temného a tajemného, bohem zapomenutého místa společně s osudy lidí, kteří jsou v něm zakořenění stejně jako stromy kolem. Díváte se na současnost i minulost zároveň, ale získáváte víc otázek než odpovědí. A přitom vám předestře přesně ten závěr, který chcete i čekáte. Příběh ve vás bude chvíli rezonovat. Je plný emocí, naléhavosti a němého volání o pomoc. Jde o precizně zpracovaný příběh s přesahem. Autorčin druhý literární počin si nenechte ujít.

Tereza Bártová