20230302 Luxor 44

Dát samu sebe na první místo? Recenze knihy Papírový palác

Románu Papírový palác autorky Mirandy Cowley Heller se po světě se prodalo přes milion výtisků a do svého slavného Book Clubu si ho vybrala i herečka Reese Witherspoon – a teď je konečně na světě český překlad! Příběh, který mnozí přirovnávají k oblíbenému románu Kde zpívají raci, vás chytne za srdce. Své o tom ví i čtenářka Jana, která se s námi podělila o svou recenzi.

Životy nás všech jsou propleteny navzájem. Každý člověk má svůj vlastní příběh, který mu život píše od samotného počátku až do samotného konce, a všechny z nich tvoří jednu velkou knihovnu. Každý z nás má navíc ve svém příběhu místo, které pro něj znamená něco výjimečného. Místo, jako je Papírový palác, který pro Elle znamená všechno.

Má tři děti, skvělého muže, je jí padesát a je na dovolené v chatce u jezera, kde se může stát opravdu cokoli. Elle sem se svou rodinou a matkou jezdí často, protože tohle místo je pro ni balzámem pro duši. Právě sem se chce neustále vracet, každé léto, každý rok až do konce svého života. Jen si to představte – všude okolo se rozprostírá jen hustý les, luka, voda, po které kloužou paprsky zapadajícího slunce, vytvářející z vody ten nejkrásnější drahokam. Je tu hluboké ticho, jen sem tam narazíte na pár turistů.

I když to ale může znít jako dokonalé místo pro letní dovolenou, přesně zde se život Elle obrátí vzhůru nohama a bude nucena udělat životní volbu, která jí byla určená už dávno. Otázkou ale zůstává: dokáže si Elle vybrat správně? Dokáže dát přednost sama sobě před životy ostatních, které tolik miluje?

Elle si v životě vytrpěla své, spolu se svou milující starší sestrou Annou a jejich matkou, která dělala vše pro to, aby se měly dobře. Což znamenalo především spoustu manželství a rozvodů. A všechny ty hezké i nehezké události, které se Elle v životě odehrály, z ní postupně stvořily ženu, kterou je dnes a před kterou stojí životní volba.

Život do jejího příběhu vepíše kapitolu, která jí zkomplikuje celý život: stráví noc se svým dávným přítelem z dětství, Jonasem – mladším kamarádem, který tu pro ni vždy byl a který k ní choval city od doby, kdy se prvně setkali. Jak se tohle ale vůbec mohlo stát, navíc mezitím, co si v domě Peter, přítel Elle, a Jonasova manželka povídali? Nebo je to přece jenom správně? To je otázka, kterou si Elle musí v následujících hodinách pravdivě zodpovědět.

Po této události se jí v hlavě promítá celý její dosavadní život, všechno to hezké, co zažila se svou matkou a sestrou Annou, i to strašné, co si prožila se svým nevlastním bratrem Conradem, než nešťastně zemřel. Pak tu jsou ty nezapomenutelné chvilky plné radosti s Jonasem, ale také krásné okamžiky strávené s Peterem. Všechny vzestupy a pády, strasti a radosti, jako by jí tohle místo chtělo dát co nejvíce nápověd k tomu, aby se Elle v následujících hodinách rozhodla správně a žila život, který opravdu patří jen a jen jí samotné.

Má se Peterovi přiznat? Jak by ale mohla? Když si vzpomene na jejich setkání, na jeho náklonost a opětovanou lásku, jak by někoho takového mohla svými činy ranit? A co její tři rozmazlené děti, které tolik miluje? Jedna jediná chyba, jedna jediná událost a jeden úžasný muž – a celý její život je najednou vzhůru nohama.

Papírový palác je kniha psána jako deník. Čtenář se vrací do minulosti hlavní hrdinky a prožívá s ní všechny zážitky – od samotného dětství až po současné dny, které pro hlavní hrdinku nejsou nic jednoduchého. Miranda Cowley Hellerová zvolila zajímavý styl psaní, který spoustě čtenářům určitě bude po chuti.

Vzpomínky z minulosti a dětství, první láska, osudová setkání, drama a zvraty. Příběhy ze života mají své kouzlo a rozhodně stojí za pozornost.

Papírový palác v sobě skutečně skrývá všechno, co by měla nabídnout skvělá kniha. Pokud tedy, milí čtenáři, stále váháte s výběrem knihy pro začínající jarní dny a chcete svou knihovnu obohatit o příběh ze života, který stojí za přečtení, Papírový palác je sázka na jistotu. A po jeho přečtení si můžete sami položit jistou otázku: co je ten váš Papírový palác?

Autorkou recenze je Jana Vymětalíková. Redakčně upraveno.