Můj život mezi slzami a smíchem blog

Legenda či národní poklad? Prostě Bohdalka

Herečka, která prvně vkročila na divadelní prkna již ve čtyřech letech. Dáma, jež si střeží soukromí a až téměř v devadesáti letech se rozhodla vyprávět o svém životě knižně. Jiřina Bohdalová.

O herečce Jiřině Bohdalové už jsme si mohli přečíst leccos, můžeme si o ní i leccos myslet. Mluví se o ní jako o fenoménu, živoucí legendě, geniální komičce, či dokonce národním pokladu. Ona sama se však z tohoto pomyslného piedestalu shazuje a dokazuje to velmi upřímnou a v tom nejlepším slova smyslu obyčejnou zpovědí Můj život mezi slzami a smíchem, která nedávno vyšla.

Bohdalová vypráví o svých rodičích, krásném a radostném dětství, ale také o tom, jak se díky mamince dostala poprvé na prkna, která znamenají svět. Dozvíte se, kdy a proč se rozhodla pro studium na DAMU a kteří profesoři ji nejvíce ovlivnili. Zjistíte i spoustu informací, které jste možná dosud nevěděli, například, že tato herečka se původně živila jako učitelka na základní škole a jak jí to pomohlo při herectví.

Jenže pak se změnily politické poměry a všechno mělo být jinak. Otec Jiřiny Bohdalové byl odsouzen za velezradu, ona vláčena po výsleších a popotahována státní bezpečností. Její maminka byla ženou v domácnosti, Bohdalová čekala svou dceru Simonu, a navíc se musely postarat i o malou sestřičku.  Prakticky z hodiny na hodinu se tak stala hlavou rodiny a místo přípravy na mateřství a řešení rolí začala pracovat jako šatnářka v Národním domě na Vinohradech.

Pak se ale začalo blýskat na lepší časy, do života jí vtrhnul Jan Werich a nabídl jí angažmá v divadle ABC, které tehdy vedl. Jak se jí v ABC vedlo, kdo objevil v Bohdalové její komediální talent a na které kolegy nejraději vzpomíná, se už dozvíte v životopisném portrétu Můj život mezi slzami a smíchem.

Budete sledovat, jak se z holky, které bylo všude plno, stala herečka malých rolí, toužící být velkou dramatickou hrdinkou. Naštěstí se nakonec nechala přesvědčit, že jí komické a tragikomické postavy sluší mnohem víc, a dotáhla svůj talent k dokonalosti. S novinářem Jiřím Janouškem sepsali portrét, který bez problémů přečtete za jedno deštivé podzimní odpoledne. Při čtení získáte velmi rychle pocit, že sedíte s Jiřinou Bohdalovou u konvice voňavé kávy, ukusujete bábovku a bez dechu posloucháte její zážitky. A u toho si prohlížíte hromadu fotografií a osobních dokumentů, pocházejících ze soukromého archivu Jiřiny Bohdalové. Vyprávění je navíc proloženo také vzpomínkami kolegů či dcery, Simony Stašové.

Kniha Můj život mezi slzami a smíchem samozřejmě potěší všechny fanoušky Jiřiny Bohdalové, kteří si připomenou její velké i menší role, a zjistí, jaká byla její cesta k herectví. Ale rozhodně zaujme také ty, kteří se nebojí přiznat, že tuto herečku vlastně moc nemusí. Poznají totiž, že Jiřina Bohdalová není jen komička, ale obyčejná žena, které se nevyhnuly životní útrapy. Žena, jež se ze dne na den musela postarat o rodinu. Žena, za jejímž smíchem se ukrývá i spousta slz. Prostě Bohdalka.

Helena Herynková