Krvavá trofej, se kterou se nepochlubíte

V prologu sledujeme mladý manželský pár, jehož odpočinkový pobyt v horách přeruší skupina nadmíru brutálních vrahů, kteří své oběti zabíjejí velmi neobvyklým způsobem – vypustí je do divočiny a loví jako zvířata. A k tomu si vše pečlivě nahrávají. A právě taková nahrávka se dostane do rukou soukromého detektiva Michaela Sandera, jenž má pro svou zámožnou klientku zjistit identitu jak zabijáků, tak obětí na videu, a pokud možno zabránit dalšímu „lovu“. Vyšetřování to ale není jednoduché, a i když Michael ví, že s tak zvrácenými vrahy si není radno zahrávat, neví, kolik starostí mu případ může nadělat.

V nebezpečí se současně ocitá i komisařka Lene Jensenová. Ta momentálně prozkoumává podivné okolnosti sebevraždy válečného veterána Kima Andersena, zároveň však na každém kroku cítí pohledy cizince, který ji pozoruje. Později také zjišťuje, že Andersenova žena o mnoha faktech v případu lhala. Proč? Případy dvojice vyšetřovatelů se začínají prolínat a než se oba doberou skutečné pravdy, poznají, že jsou pro ni ochotni zajít opravdu daleko – až příliš daleko.

Co dánský autor Steffen Jacobsen opravdu ovládá, je budování spletité, čtenářsky atraktivní a hlavně mimořádně mrazivé zápletky. Hned na několika prvních stránkách knihy se totiž dočkáte tak děsivé scény, že až do poslední stránky vydržíte prakticky bez dechu. Míra bestiality zdejších vrahů nezná mezí a rozhodně vám nebude lhostejné, zda nakonec budou, nebo nebudou, dopadeni.

I přestože má kniha námět odpovídající spíše klasické severské krimi, postupem času přechází do čistokrevného thrilleru, který vám nervy napne k prasknutí. O to autentičtěji působí: jen těžko bych příběhu věřil, kdyby k odhalení vrahovy identity došlo až ve finále. Děj, vystavěný co nejpodobněji skutečné honičce na krvežíznivé zločince, spolu s dokonalou psychologií postav tvoří jednu z nejdůvěryhodnějších studií lidské vyšinutosti za dlouhé měsíce a možná i roky.

Ačkoliv však za sebe můžu říct, že Trofej je knihou, které propadnete velmi rychle, nejde v žádném případě o nenáročné nebo jednoduché čtení. Popravdě si dokážu dost dobře představit, že se ve všech detailech čtenář rychle ztratí, proto vám radím – udělejte si na knihu čas a doceníte ji v celé její kráse.

Autor: Jáchym Šidlák