Karanténa recenze

Karanténa jako předpověď děsivé budoucnosti?

Knižní předlohou se může stát lecjaká skutečná událost. Ale co když je to obráceně? Peter May se vydal odvážnou cestou, když se rozhodl poodhalit atmosféru celosvětové pandemie. Jenom před 15 lety, když knihu psal, netušil, že nastane rok 2020 a s ním hrozba jménem koronavirus. Napsal autor předzvěst této katastrofy? A dokázal ji vystihnout? Thriller Karanténa vám možná ukáže ještě o kousek víc.

V pochmurném Londýně nenajdete v ulicích ani nohu. Všichni se schovávají za záclonou, která se tváří jako bezpečí. Ale nikdo tomu neuteče. Londýnem totiž zmítá nevídaná katastrofa. Ptačí chřipka zmutovala a šíří se mezi lidmi. Ti umírají a vláda je bezmocná. Co se zdálo jen jako děsivý sen, se stává ještě děsivější realitou. Mezitím se na dně výkopu nové nemocnice objeví kosti malého dítěte. A je na detektivovi Jacku MacNeilovi, aby se postaral o vyřešení případu. Ten má co dělat sám se sebou, ale vrhne do vyšetřování všechny síly. Postupně se noří hlouběji do hrozivých kliček zločinu a zároveň se kolem něj nebezpečně svírají nůžky pandemie. Zemřelo dítě násilnou smrtí? Kdo by to mohl na pozadí nákazy vůbec udělat? A vyhraje Jack svůj vlastní boj?

Karanténa je takový vykřičník současnosti, ačkoliv byla sepsaná už dřív (určitě si přečtěte i předmluvu). Jako děsivé připomenutí, že lidé nejsou všemocní. Vylíčení atmosféry pochmurnosti, tiché hrozby, bujícího násilí i strachu lidí se mu povedlo perfektně. O to víc, že teď čtenáři jako svědci současné situace mohou porovnávat a dokonale vplout do děje. Je až s podivem, jak trefně teď kniha působí.

Karanténa je však jen rám příběhu a samozřejmě všudypřítomná hrozba. Hlavní děj je spjatý s vyšetřováním vraždy malé holčičky, jejíž kosti někdo velmi nevhodně pohodil do výkopu. Máte před sebou typicky rozdané karty detektiv – vrah, kdy sledujete několik linek souběžně. Pointa sice začíná být jasná možná o maličko dřív, než by bylo napjatému čtenáři milé, ale celkové vyznění a význam tím neklesá.

Jack MacNeil je rozervaným mužem, který v osamoceném a nebezpečném Londýně pobíhá po stopách zločinu. Na zádech si vleče životní závaží a na nic nečeká. Svým způsobem je ale příjemným hrdinou. Ani ostatní postavy za ním nijak nepokulhávají. Každá má ale něco, čím do příběhu přispívá, ať už na straně dobra či zla.

Celkově musím říct, že se Karanténa vyvedla až mrazivě dobře. Jistě, určité nuance jsou očekávatelné, něco je vyhnané do absurdna, ale když se na knihu podíváte s odstupem, řeknete si, proč ne. Musím vyzdvihnout hlavně atmosféru, kterou vystihl tak opravdově, že jsem měla pocit, jako by se příběh odehrával jen o pár měsíců dřív, kdy se české ulice ponořily do strachu. O to je čtení Karantény opravdovější.

Peter May není žádným nováčkem na autorském poli. A neustále čtenáře přesvědčuje, že jim má co nabídnout. Pokud hledáte osobitý přístup, věrné lidské osudy a napětí, pak po něm sáhněte. Chybu rozhodně neuděláte.

Tereza Bártová