Jo Nesbø: Doktor Proktor a prdící prášek

Doktor Proktor vymyslel recept na prdicí prášek, se kterým má velké plány. Má v úmyslu prodat ho do NASA (jako palivo pro lety do vesmíru). Všichni tři pak na něm pohádkově zbohatnou – Bulík si koupí stejnokroj, aby mohl hrát ve školním orchestru. Líza má vysněné přání vypravit se za svou nejlepší kamarádkou a doktor Proktor si chce koupit motorku, aby se mohl vydat na cestu do Paříže, kde je jeho dávná láska. Bohužel ale jejich snům překážejí záporáci – boháč pan Trán a jeho synové – zlá dvojčata Truls a Trym. Pan Trán se rozhodne využít svých peněz a svého vlivu, a prdicího prášku doktora Proktora se zmocnit. A nezastaví se před ničím.

Neotřelý a zajímavý příběh bude děti bavit, ale Jo Nesbø ví, že to nestačí. Své nejmenší čtenáře zaujme spoustou vtipných okamžiků, které pobaví i odrostlejší čtenáře.

Dobrých dětských knih není nikdy dost, ale není vůbec snadné je napsat. Své o tom vědí autoři, kteří se pokoušeli na tomto bojovém poli prosadit, a jejich snaha končila velkým zklamáním – svým, i čtenářů. To, že jste dobrým autorem „dospělácké“ literatury ještě neznamená, že uspějete u nejmladších čtenářů.

Děti mají totiž úplně jiné nároky. Nezajímá je krása slov, ale příběh, který je musí bavit od začátku. Autor dětských knih má před sebou nemilosrdné kritiky, a jeho práce je o to těžší. Jo Nesbø je zavedeným autorem „dospěláckých“ knih, můžeme ho znát jako autora mrazivých thrillerů z Norska, autora knih, které nám nedají spát a často nad nimi strávíme bezesné noci.

Doktor Proktor a prdicí prášek je další ukázkou toho, že dětská literatura může mít i dospělejší čtenáře. Je skvělé se vrátit do dětských let, tato kniha je pro to jako dělaná. A samozřejmě je tu další věc, kterou dětský čtenář potřebuje – a odrostlejší uvítá: hezké obrázky.

Ilustrace v „doktorovi Proktorovi“ se povedly. Jsou bizarní, ale přitom milé. Správně barevné – ale přitom nekřičící. Jsou důležitou součástí knihy, díky nim (a díky hezké úpravě, kterou nakladatelství Jota pro knihu připravila) je čtení příběhu pološíleného doktora s Bulíkem a Lízou větší zážitek. Každá z kapitol je pak napsaná tak, aby se dala předčítat dětem před spaním, kapitolu po kapitole na pokračování. Nit neztratíte, protože obvykle hned zkraje připomene, co se v příběhu stalo v předešlé části.

Doktor Proktor a prdicí prášek je vtipná, milá dětská knížka, která potěší i odrostlejší čtenáře.