20230405 Luxor 48

Krásnější dovolená než v zahraničí: Recenze knihy Centrální stezka

Knihy fotografa, cestovatele a publicisty Jana Hocka si oblíbili jak ti, kteří rádi obují pohorky a vyrazí objevovat, tak milovníci kvalitního čtení a působivých fotografií. Jako autor projektu Via Czechia Jan Hocek vytváří systém poutnických stezek, které potom mapuje i ve svých knihách. Recenzi té nejnovější s názvem Centrální stezka nám poskytla čtenářka Eva.

Nemusíte být vůbec nadšencem pro turistiku, přesto vás kniha okamžitě zaujme nádhernými fotografiemi, zajímavostmi naší vlasti, radami a poutavým povídáním.

Kniha Centrální stezka je dalším velmi úspěšným počinem autora, kterým není nikdo jiný než Jan Hocek. Kdysi se mi dostala do rukou jeho další publikace Nejhezčí dobrodružné výpravy po Česku a Slovensku. Tenkrát se ze mě stal opravdový nadšenec. Nevěřila bych tomu, že někdo dokáže z průvodce učinit tak poutavé čtení a změnit tím někomu život. Za to jsem opravdu vděčná.

Naše země je překrásná, plná tajemných míst, legend, zvyků a tradic. Máme nádherná pohoří, hory, a úchvatné nížiny. Ale sepsat to vše do několika poutavých tras s návodem, to byl geniální nápad.

Mnozí znají minimálně z doslechu historickou poutní cestu Camino frances, hlavní cestu Svatojakubské cesty do Santiaga de Compostela. Nyní máte možnost podnikat podobné cesty i po našem území. Poznáte tak lépe svou vlast, domluvíte se všude (i když to často závisí spíš na lidech) a nemusíte se obávat ani dlouhé cesty do neznáma. Vždyť tady jsme doma a vždy se tu najde někdo, kdo nám pomůže a nasměruje nás tím správným směrem. Můžete si do mobilu stáhnout aplikaci nebo si vzít knihu sebou, čehož rozhodně nebudete litovat.

Kniha je opět perfektně rozdělená. Jsou v ní doporučení jak na pěší trasy, tak i na úseky, kde se budou hodit lyže nebo kde zajásají vodáci. Napříč naší zemí tak můžete vyzkoušet prakticky cokoliv. Spát pod stanem, v karavanu, využít místního ubytování nebo si jen tak lehnout pod širákem. Jak je komu libo.

Centrální stezka vede napříč Českem od západu k východu. Autor myslel dokonce i na to, že se tímto směrem půjde lépe s ohledem na západní větry. Ale samozřejmě jít můžete odkudkoliv a vůbec nemusíte projít trasu celou. I když z mého pohledu by to byla škoda. Trasy jsou rozděleny do kratších úseků, a tak vždy víte, kde můžete příště navázat nebo kam se s radostí vrátit.

Trasa prochází středem Česka a projdete i kolem třech desítek poutních míst, přes hory, údolí, podél řek. Místa s jedinečným folklórem a architekturou. V knize je také tabulka, která vám řekne, jak je která trasa dlouhá, kde začíná, kde končí a zda jí lze absolvovat pěšky, jaká by byla délka trasy na kole, lyžích nebo po vodě. Nabízí i možnost, kam se obrátit, pokud budete během cesty potřebovat pomoc a rady, jak cestu absolvovat.

Nemusíte se tedy obávat, pokud dáte přednost před drahou zahraniční dovolenou naší zemi, že přijdete zkrátka. Máme tu tolik krásy a umění, kterému se moc míst nevyrovná. A hlavně, u nás je stále bezpečno.

Nedá mi to nezmínit se alespoň okrajově o dalších knihách stejného autora. Kromě zmiňovaných za zmínku stojí i knihy Jižní stezka, 100 nejhezčích výletů po Česku a Slovensku nebo Nejhezčí túry světa. A také dva tituly, které teprve vyjdou a upřímně se na ně již moc těším: Českomoravská stezka a Stezka Slezskem.

Autorkou recenze je Eva Marešová.