Epická dračí fantasy

Eon je ve skutečnosti Eona, šestnáctiletá dívka se zmrzačeným kyčlem, kterou se její mistr snaží dostat na post učně krysího dračího oka (člověka, který je energeticky spojený s drakem), aby si získal zašlou slávu a peníze. Před mnoha lety ji zachránil z otroctví v solných dolech, kde viděla umřít na udušení až příliš mnoho lidí, a tak má být za co vděčná. V přestrojení za chlapce prochází výcvikem, který, jak oba doufají, skončí tím, že si Eonu vybere Krysí drak. Pak se bude moci stát dračím okem, bude umět pracovat s dračí energií, ovládat živly, zasednout v radě…

Zrazuje ji však její vlastní nemocné ženské tělo a den volby zastihne Eonu velmi slabou. Pan Ido, současný vládce Krysího draka, na ni navíc ušije léčku. Místo obřadu předstoupení musí Eona bojovat proti svému nenáviděnému učiteli šermířství, a ten k tomu všemu ještě podvádí. S vypětím všech sil se poražená odebere k závěrečné úkloně císaři a čeká na verdikt draka. Krysí drak, který si chce Eonu vybrat, však couvne a ze zrcadla vystoupí dlouho ztracený Zrcadlový drak.

A tak začíná příběh o hledání vlastního draka, síly i sebevědomí. Příběh, ve kterém vás vaše ženskost může zabít, ale zároveň je jedinou výhodou. Příběh o obraně císaře proti nepřátelům, o statečnosti i nechtěném břímě. Příběh Eona/y, znovuzrozeného dračího oka, který může vše zničit, nebo zachránit.

Tuhle knihu jsem si jednoduše zamilovala. Už dlouho mi chyběl příběh s tak skvělou atmosférou a kulisami vykreslenými do posledního detailu. Motivy z čínské kultury, draci i samotná velmi nedokonalá hrdinka dohromady tvoří celek, který vás připoutá ke každé stránce. Eona, která je na začátku jen zakřiknuté děvče v chlapeckých šatech, které se snaží ve všem vyhovět svému mistrovi, se postupem času mění v sebevědomou ženu, kterou okolnosti donutily vytvořit si vlastní názor a vzít na sebe nemalou odpovědnost. Knize nechybí napětí, akce, zvraty, které vás nesmírně zklamou i momenty vítězství, které dodají naději. Jedinou vadou na kráse je poněkud kostrbatý jazyk. Ale i to se dá odpustit a možná ke knize i trochu patří.

Náladově mi EON seděl ke knižní sérii o Sonee od Trudi Canavan (v recenzi jsem jí dala 85 %). Jistou podobnost můžeme sledovat i u Paoliniho, minimálně motivem draků a jejich spojenců. Pokud tedy alespoň jednu z těchto knih máte rádi, EON vám opravdu sedne. Nečekejte ale pohádku s dobrým koncem, kniha umí být frustrující, což jí dodává na opravdovosti. Jednotlivé postavy nejsou černobílé, i když některé situace se řeší s až přílišnou lehkostí. A rovnou si pořiďte další díl, protože mohu zaručit, že budete chtít číst ihned dál.

Hodnocení: 97 %

Autorka: Olga Biernátová