20230329 Luxor 73

Autor skvělých post-apo knih přináší novinku! Recenze knihy Stanoviště

V knihomolském světě snad nebude člověk, který by neznal jméno Dmitry Glukhovsky. Aspoň mezi těmi, kteří milují herní a literární sérii Metro, jméno tohoto autora velice rezonuje. A po delší „odmlce“ u nás vychází novinka od tohoto autora – slibně vypadající post-apo duologie Stanoviště, slibující temný příběh z prostředí stanoviště Jaroslavl. Nechte se inspirovat recenzí čtenářky Terezy!

Ani mě neminula poměrně slavná knižní série Metro, i když jsem ji četla poměrně nedávno, takže je to pro mě poměrně čerstvá záležitost. Ale zařadila se na můj seznam oblíbených sérií, a když přišla horká novinka Stanoviště: Na stráži, neváhala jsem ani minutku. Čekala jsem od této knihy poměrně hodně a dostala jsem snad ještě více.

Hlavních postav v knize najdeme více. Tu nejhlavnější bych viděla v postavě sedmnáctiletého Jegora, jehož pohled se tu postupně střídá s pohledem jeho nevlastního otce Polkanem, dívky Michelle a dalšími postavami, které se postupně objevují (a některé i mizí), jak čtenář postupuje mírně chaotickým příběhem – zvlášť pro čtenáře, který na Glukhovského styl psaní není vůbec zvyklý.

Nenechte se tím ale odradit, protože na téměř 300 stranách dostanete napínavý post-apo příběh plný tajemství, černých myšlenek postav – a hlavně fanatického pánbíčkáře, který zničehonic přijde na stanoviště ve chvíli, kdy to nikdo absolutně nečeká. Navíc po mostě, po kterém velmi dlouho nikdo nepřešel, protože nad mostem se drží jedovatý vzduch, který je nedýchatelný a do několika minut zabije každého, kdo se ho nadýchá.

Co může být pro čtenáře obrovským plusem, jsou krátké kapitoly, díky kterým příběh utíká rychlostí rychlíku projíždějícím stanicí. Celá kniha je rozdělena do deseti kratších epizod, přičemž každá epizoda je rozdělena do očíslovaných částí. Ale kam nás vlastně epizody přenesou? Nacházíme se na stanovišti Jaroslavl, časově v blízké budoucnosti v Rusku. Tuto zemi dlouhé roky sužovala neúprosná válka, díky které je země zcela zničená a rozpolcená. Okolo kolejí tak vznikaly postupně stanoviště, na kterých se usídlily kupy přeživších, kteří se snaží jen přežít. Stanoviště Jaroslavl má před sebou obrovský železný most, který se klene přes otrávenou řeku. Nerada bych tu nějak spoilerovala, ale věřte mi, že na konci knihy si budete velice nutně přát pokračování. Stejně jako já.

Oproti Metru tady nenajdete strašidelné mutanty, kteří by sužovali přeživší obyvatele. Stanoviště je pojato trochu psychologickým způsobem, místo nepřátel v podobě temných příšer tu máme fanatického kněze, který všechny označuje za ďáblovy děti, žijící ve velmi těžkém hříchu.

Stranoviště by měla být duologie, takže nám čtenářům nezbývá než vyčkat, až přijde i druhý díl, abychom se dozvěděli, jak to se stanovištěm v Jaroslavli pokračovalo. Velice se těším, až vyjde v češtině pokračování, protože Glukhovsky umí hodně dobře psát a je to znát! Neváhejte a čtěte Glukhovskeho!

Autorkou recenze je Tereza Englická.