Dívka v pruhovaných šatech

Dokáže láska vzplanout i za ostnatými dráty? Recenze knihy Dívka v pruhovaných šatech

Pokud hledáte román ze 2. světové války, který ve vás bude ještě dlouho rezonovat, je Dívka v pruhovaných šatech tou pravou volbou. Strhující román založený na skutečném příběhu Židovky Heleny Citrónové a nacistického důstojníka Franze Wunsche vám ve své recenzi přiblíží čtenářka Tereza.

9788076891746

Je možné, aby se velitel SS zamiloval do židovské dívky? Mezi hrůzami a nepředstavitelným utrpením vznikl vztah, který se jen těžko dá pochopit. Možná že láska opravdu překoná všechno?

Po válce probíhala denacifikační řízení. Všichni váleční zločinci byli hledáni a ti, co byli dopadeni, předvedeni před soud. A právě tady začíná příběh Heleny a Franze. Je rok 1947 a Franz Dahler jako velitel SS stojí před americkým soudem, který posuzuje jeho přičinění na hrůzách v Osvětimském koncentračním táboře. Sem ho dostal Slovák Andrej Novák, který pochopitelně žádá trest. V šoku ale zůstane nejen pozvaný psychiatr Hoffman. Jako Dahlerova svědkyně je předvolána Helena, slovenská Židovka. Jeho manželka…

O Osvětimi a jejích obětech už bylo napsáno mnoho. A přece málo, protože spousta lidí, kteří nejen tímto táborem prošli a měli své vlastní životní příběhy, zůstala umlčena. Helena měla to štěstí, že ten svůj mohla předat dál, protože přežila.

Dalo by se říct, že Ellie Midwoodová sepsala další román z období 2. světové války. Ale po přečtení bych ho spíš řadila mezi psychologické. Ať z pohledu Heleny, jež si prošla Osvětimí nebo amerického psychiatra, který si s tehdejší situací moc poradit nemohl. Dnes už proto totiž máme diagnózu. Díky studiu mnoha historických pramenů působí příběh uvěřitelně a vzhledem k tomu, že u hodně postav použila i jejich pravé jméno, dokáže si každý čtenář dokreslit detaily sám. Surovost místa a lidí v něm, vnímání hrůz kolem i všetečné otázky, na které nikdo nechce znát odpověď. Přítomnost smrti je při čtení až hmatatelná.

Přesto se autorka pokusila ukázat jinou stránku tábora. Kanada byla privilegovaným místem. Vězni často nenosili typický pruhovaný mundůr, mohli si nechat vlasy. A měli řadu dalších výhod. Když se do vás zamiluje velitel, nacista a surovec, ale vy z jeho citů a touhy dokážete profitovat, je to špatné? A je vlastně tak moc nepochopitelné, že se nakonec touha po přežití přetaví v milostné city?

O příběhu si můžete myslet své. Daleko důležitější jsou otázky a jemné nitky pochybností, které autorka naprosto vědomě do knihy zasela. Doporučuji přečíst i předmluvu a doslov. Protože jen tak do sebe skládanka dokonale zapadne. A tak to má být. Možná je to neuvěřitelné, hotová pohádka. Ale právě to nevyřčené a nezodpovězené má sílu, která čtenáře nutí přemýšlet nad knihou ještě dlouho poté, co otočí poslední stránku.

Skutečný příběh Heleny se setkal s rozpačitými reakcemi, nepochopením. Aby taky ne. Židovka se zamiluje do sadistického tyrana, velitele SS? Ale položme si základní otázku. Co bychom dělali my, kdybychom se ocitli na jejich místě? Protože morálka, čest a zdravý rozum kvete, když je pro ně prostor. Ale v případě nekončícího utrpení a všudypřítomné smrti? Těžko soudit.

Autorkou recenze je Tereza Nováková.