Co bylo a nebylo

Jedinou strastí, kterou na stránkách této knihy potkáte, je situace, kdy nedovezli „pramen zdraví z Posázaví“ nebo chleba. Nečekejte politiku, ani dokument o komunismu v Československu. Michal Petrov své vyprávění omezuje na věci každodenní spotřeby a nabízí tak úsměvný a nostalgický exkurz do doby před 20 lety a dál. Názvy kapitol mluví za vše. Na začátku je mléko, následuje chleba, maso, hračky, kosmetika… Autor bez subjektivního zabarvení reflektuje vývoj obchodu a obchodní sítě obecně (od pultových prodejen přes první samoobsluhy po velké pražské obchodní domy), nastiňuje historii podniků, slavných značek a oblíbených produktů. Při putování výkladními skříněmi a regály pozorujeme proměny životního stylu v uplynulých desetiletích – rozmach polotovarů jako průvodní jev vyšší zaměstnanosti žen či oproti současnosti vysoký podíl konzerv, nahrazujících dnes celoročně dostupnou zeleninu, ovoce nebo maso. Zároveň můžeme sledovat, jak v době vrcholícího socialismu přestávala zákazníky uspokojovat jen možnost utišení hladu a žízně, ale stále větší roli hrála touha zpříjemnit si život čokoládou, zmrzlinou, kávou či zkrášlující kosmetikou. (Zuzana Zemanová)

„Pijte mléko, je zdravé.“ Heslo, nad kterým by nejeden dnešní copywriter kroutil nevěřícně hlavou. A víte, že do této kampaně tenkrát stát dost investoval, aby lidi odvrátil od alkoholu? A co třeba Kofola, která vznikla proto, aby se našlo využití pro odpad při pražení kávy? To vše nejen v textu, ale hlavně v bohaté obrazové příloze. Dobových fotek je v knížce víc než dost – přebaly výrobků, výstřižky z časopisů, reklamy všeho druhu. Něco je až úsměvně trapné, něco ani nedává smysl a něco je prostě kouzelné. Ale dost už chytrých řečí, tohle přeci není odborná publikace. Jsou to vzpomínky schované mezi řádky, které vám vykouzlí úsměv na tváři, až budete číst o polyetylenových vemenech na mléko, březovém šamponu, stavebnici Merkur, zrnkové kávě Standard nebo o Spartách v tvrdém obalu. Vydejte se do doby, kdy měly děcka obarvené pusy od šumáku, srkaly na koupališti žlutou nebo červenou sodovku, jedly Granko lžící a malé Vánoce zažívaly se žvýkačkou Donald. Snídali jste obilnou pochoutku a pigi čaj? Měli jste doma sifon z Kotvy a nemohli sehnat bombičky? A i za vás vařila Vitana nebo jste otevírali konzervy z tvrdého plechu kladivem? Barvili jste si vlasy smrdutým Pallette? Kýváte teď na souhlas hlavou? Pak tuhle knihu musíte mít!

A malá poznámka nakonec: tesil byl peklo!

Hodnocení: 99 % (1 % strhávám za to, že ta knížka není delší)

Autorka: Olga Biernátová