Belmondo je muž

MagicBox nás poslední dobou umí obdařit nejen žhavými novinkami, nebo osvědčenými postaršími tituly, ale také střípky stále žijícími díky divácké nostalgii. Patří mezi ně i vzpomínky na televizní obrazovku, v níž se proháněl Belmondo (s hlasem Jiřího Krampola), tu více, tu méně úspěšně utíkal či pronásledoval, aby zachránil svou milou nebo sebe sama. Z triptychu, v jehož názvu stojí Muž z… vyšly nyní na DVD a Blu-Ray discích první dva snímky. Muž z Ria a komediálnější Muž z Hongkongu

De Broca v každém z dílů přistoupil ke svému hlavnímu hrdinovi s upraveným konceptem. Typologie Belmonda je tvárná stejně jako jeho herectví, proto v příběhu z Ria má jeho postava důraznější gesta i chování, jasněji formulovaný cíl a obklopuje ji i žánrově čistější kombinace dobrodružného filmu a komedie. Naopak Muž z Hongkongu začíná putovat směrem k ironizaci dobrodružného a akčního žánru, převládají humorné prvky, Belmodova postava lavíruje mezi nešikou a hrdinou. A zatímco v prvním případě byla zápletka vystavěna jako tradiční cesta za vytyčeným cílem (někoho či něco najít/zachránit), v následující variaci už hrdina spíše hledá a nachází chuť žít, a to prostřednictvím střídavé směsi úprku a obranného útoku vůči velmi nespecifikovanému nebezpečí.

Není divu, že uvedené filmy bývají zmiňovány mezi inspiračními zdroji pro vznik Indiana Jonese. De Brocovy počiny totiž rozhodně nešetří na výpravě – postavy se neustále někam přesouvají, lokace se střídají stejně rychle jako jistota, že už jsou hrdinové na dosah cíle a klidu. Tempo nabírá na obrátkách a nepolevuje, přičemž akce bývají mnohdy spojeny s více a více absurdnějšími/krkolomnějšími kulisami i rekvizitami. Do napětí se vkrádá potutelný úsměv, mužskou část potěší i nejedna ladná ženská křivka. Přesto všechno hrdina, i když vítězí, zůstává určitým způsobem neohrabaný, sympaticky lidský.

Ani Muž z Ria, ani Muž z Hongkongu neztratili na svém kouzlu, ušpiněná elegance Jean-Paula Belmonda jde ruku v ruce s žánrově funkční střihovou skladbou a kamerou, zatímco hudba slavného Delerua si občas odskočí do romantizujících a hravých kompozic, aby ironizovala to, co se děje v obraze.

Je fakt, že Muž z Ria by si zasloužil kratší stopáž (a tedy vynechat některý z mnoha dějových zvratů), na příjemně ztráveném večeru při sledování však tento škrábanec nemůže nic pokazit.

Hodnocení – Muž z Ria: 80 %
Hodnocení – Muž z Hongkongu: 85 %