20230322 Luxor 444

Když je domov peklem: recenze knihy Až půjdeš, vezmi mě s sebou

Chytlavý příběh, atypická forma a překrásná obálka – young adult román Až půjdeš, vezmi mě s sebou má všechny předpoklady pro to, aby se i v Česku stal čtenářským hitem! Přečtěte si recenzi čtenářky Sacharin na knižní novinku bestsellerových autorů Jennifer Niven (Všechny malé zázraky) a Davida Levithana (Jednoho dne).

Příběh dvou teenagerů o domově, který by měl být plný lásky, ale připomíná spíš peklo. Příběh o jejich cestě k lepším zítřkům. Dokáží se vymanit z trýznivé přítomnosti a odhalit přitom fakta ze své minulosti?

Ezra Ahern a Bea Ahernová jsou úplně normální, průměrní sourozenci. Oba chodí do školy, mají kamarády, vztah… Tedy alespoň se snaží navenek působit naprosto průměrně. Jenže celá tahle snaha se zhroutí jako domeček z karet ve chvíli, kdy se Ezra jedno ráno probudí a zjistí, že jeho sestra je pryč. Odešla beze slova rozloučení, beze vzkazu a nechala po sobě jen tajemnou e-mailovou adresu. A to průměrné rozhodně není. Jak se k tomu postaví jejich okolí? A co Ezra sám? Sice totiž rozumí tomu, že žít v jejich domácnosti nikdy nebylo snadné, ale jak ho tam mohla nechat? Proč odešla bez něj? Proč musela odejít právě teď? A kde vůbec je? Vrátí se někdy?

Mezi sourozenci se rozeběhne tajná internetová korespondence, během níž dostanete odpovědi nejen na tyto otázky, ale rozkryjete také záhady minulosti. A Bea s Ezrou zjistí, že o tom, co bylo, ví možná ještě méně, než si mysleli. Například proč jejich skutečný táta nechtěl být jejich táta? Proč musí žít s mámou a agresivním otčímem? A kdy je máma přestala milovat? Milovala je vůbec někdy?

Tenhle příběh pojednává o dětské a teenagerské bolesti, o týrání, o potřebě lásky a podpory, ale i o přátelství, o hledání sebe sama a svém vlastním místě v životě. Je o naději. A končí stejně jako život – ne vždycky to v něm dopadne tak, jak bychom si přáli, ale… To si vlastně přečtěte sami. A pár překvapení vás čeká.

Pro ty, pro které je to z jakéhokoliv důvodu důležité, ještě jeden dodatek – Ezra je gay. Ale homosexuální tématika tentokrát nemá na příběh téměř vůbec žádný vliv. A je zmiňovaná jen velice okrajově. Podstatnější budiž fakt, že se knížka celá skládá z e-mailů. Což z tohoto počinu dělá originální změnu pro všechny, koho už nebaví klasická ich nebo er forma vyprávění. Rozhodně to příběhu nijak neubírá na čtivosti a tempu. Použitý jazyk navíc perfektně odpovídá věku teenagera. Z tohoto důvodu doporučuji knihu spíše jim. Na druhou stranu, pokud knihy pro náctileté čtete běžně a zajímá vás téma týrání dětí, pro jeho originální zpracování to neváhejte s knihou zkusit.

Autorkou recenze je Sacharin.