50 bizarních historických perliček, fascinující poznámky z historie pod čarou

Proč? Odpověď je až průzračně snadná. Historie totiž nesestává jen ze suchého výčtu významných událostí. Tvoří ji lidé. A jejich příběhy. Někdy malé, někdy významné, někdy veselé a někdy naopak tragické. A Miltonova kniha je takových příběhů plná. Někdy jsou to události tak zvláštní a neuvěřitelné, že budete mít chuť si je jít ověřit.

Napadlo by vás třeba, že kvůli Leninově mozku byl vytvořen institut, ve kterém vědci mnoho let zkoumali naplátkovaný mozek mrtvého revolucionáře, aby našli jakoukoli abnormalitu, a dokázali tak, že by geniální? Nebo i že mistr popravčí může vnímat svou práci jako poslání a snaží se v ní dosáhnout naprosté dokonalosti (a mezi popravami si dává zasloužený šálek čaje)? A znáte jméno muže, který se vloupal do Osvětimi?

Všechny příběhy jsou vyprávěny lehce, čtivě a stručně. Žádný není delší než čtyři strany a na jasně ohraničeném prostoru je doslova nabitý informacemi. Z knihy tato forma dělá ideálního společníka na cesty (Jezdíte tramvají jen tři zastávky? Žádný problém!), na noční stolek nebo třeba do školy mezi přednášky.

Bojíte se, že se bez znalosti historického kontextu budete ztrácet? Strachu netřeba! Giles Milton od svého čtenáře hluboké znalosti historie neočekává. Dalo by se snad i říct, že naopak. Pokud je potřeba znalost kontextu, uvede do děje během prvních pár vět. A nenechte se mýlit názvem – v knize nenajdete jen fakta o slavných osobách, ale i o lidech úplně obyčejných, a dokonce se sem tam mine i nějaké to zvíře.

Kniha je přehledně rozdělena do osmnácti částí, které v sobě zahrnují od jednoho do pěti tematicky spjatých příběhů, takže vždy přesně víte, na jaké téma si budete číst. Co ale rozhodně stojí za zmínku, je opět výborná obálka. Už předchozí kniha Když Hitler bral kokain a Stalin vyloupil banku výrazně překonala originál a tato je snad ještě lepší. Jednoduchá, výrazná… prostě ji rozhodně nepřehlédnete!

Budete se zkrátka dobře bavit. A na své si přijdou milovníci historických perliček úplně stejně jako čtenáři bulvárnějších senzací. Jediné, co občas trochu zamrzí, že je příběh příliš „krátký“ a namnoze končí lehce do ztracena, to když se uříznuté genitálie ztratí z muzea, hlavní postava odjede do jižní Afriky a slehne se po ní zem…

Hodnocení: 88 %

Autorka: Johana Schwarzová