Lidé s literárními ambicemi nemusejí psát jen doma do šuplíku a nazdařbůh rozesílat rukopisy po nakladatelstvích. Šanci uspět jim dává Literární cena Knižního klubu. Magazín Luxor se ohlíží za letošním, jubilejním 30. ročníkem předávání těchto cen. O tom, v čem byla letošní soutěž jiná, jsme hovořili s Ondřejem Benišem, vedoucím marketingu nakladatelství Euromedia.
V čem byl letošní, již 30. ročník předávání LCKK jedinečný?

Samozřejmě zejména tím, že byl jubilejní. Třicet let je úctyhodná tradice, která přinesla spoustu úspěšných děl i zajímavých zážitků. Koordinátor ceny a šéfredaktor Odeonu Jindřich Jůzl vzpomínal třeba na dnes již spíše úsměvný skandál z roku 2009. Cenu pro dosud nevydané dílo získala devatenáctiletá Vietnamka Lan Pham Thi za prózu nazvanou Bílej kůň, žlutej drak, která vypráví o rasismu a životě vietnamské komunity v Čechách. Následně se ovšem ukázalo, že se jednalo o svéráznou mystifikaci, protože skutečným autorem byl Jan Cempírek.
Neohlíželi jsme se ale jen zpátky. Kulaté narozeniny jsme oslavili odhalením nové vizuální identity, kterou navrhla přední česká knižní designérka Nikola Janíčková. Moderní logo, svěží barvy a originální grafické prvky posouvají Literární cenu Knižního klubu do nové éry a dávají jí jasnou tvář, která osloví jak současné čtenáře, tak budoucí autory.

Spustili jsme nový web lckk.cz a připravili originální merch. Součástí konceptu je i vytvoření jednotné knižní edice LCKK, tak aby vítězné romány byly na první pohled rozeznatelné.
Proměnila se i podoba samotné ceny LCKK. Jak?
Ano, původně jsme udělovali skleněnou trofej, která byla pěkná a velmi důstojná. Nikola Janíčková nyní navrhla kovovou zarážku do knihovny s výřezy a gravírováním. Vtip je v tom, že zarážka může nést barvy aktuálního ročníku a hlavně, že je plně funkční. Hezky se tak propojuje vážnost a tradice Literární ceny Knižního klubu a moderní komunikace.

Nejde o jeden slavnostní večer a o artefakt, na který se bude prášit. Jde nám o propojování autorů a čtenářů, říkáme, že psaní do šuplíku je jen začátek.
Proč jste si pro novou vizuální identitu značky vybrali právě Nikolu Janíčkovou?
Nikola je jednou z nejvýraznějších tváří současného knižního designu. Stojí třeba za Edicí Poezie v Odeonu nebo za obálkami Kláry Vlasákové, jejíž romány vychází pod značkou Listen. Zároveň víme, že vytváření vizuální identity pro firmy a projekty není její každodenní chleba, což byla dobrá příležitost, jak se vyhnout jakékoliv rutině.
Co pro vás osobně znamená cena LCKK?
Jedna z prvních událostí, které jsem se ve své profesi účastnil. A hlavně unikátní příležitost pro všechny autory, kteří nechtějí jen „nazdařbůh“ rozesílat rukopisy po jednotlivých nakladatelstvích. Cena, která vítězi přinese prémii 100 000 Kč. A vůbec to nejdůležitější: garantuje vydání rukopisu. Jsem moc rád, že novým ambasadorem se stal Dan Krejčík, který do celé slavnosti vnesl opravdu svěží vítr, protože knihy nejsou jen závažná minulost, ale především svěží současnost.









Napsat komentář