Mussolini blog

Mussolini, diktátor i prostopášník

Benito Mussolini. Sečtělý novinář, ambiciózní politik a rozený řečník. Zároveň také děvkař, cholerik a sobec. Trvalo mu pouze šest let, než ovládl celou Itálii a proměnil ji v baštu fašismu.

Benito Mussolini je bezpochyby jednou z nejvýraznějších osobností dějin. Natolik výraznou, až máte pocit, že se o něm nemůžete dozvědět nic nového. O opaku vás přesvědčí kniha Mussolini syn XX. století – Velký dokumentární román. Knihu vydalo nakladatelství Práh a jde o jedinečný a vskutku ambiciózní projekt. Kniha na pomezí historického románu a populárně naučné publikace má přes 700 stránek, takže je to pěkný cvalík. Pro zjednodušení ji můžeme nazvat kronikou italského fašismu, což je více než přiléhavé označení.

Italský historik a spisovatel Antonio Scurati se nezabývá celým životem Benita Mussoliniho, ale vybral si pouze úsek od roku 1919 do roku 1925. Toto období stačilo k tomu, aby se z novináře a lokálního politika stal miláček davů a vůdce národa. Rozháraná a válkou zpustošená Itálie hledala směr, kterým se vydat. Mezi lidmi to vřelo a nějakou dobu to vypadalo, že se země nechá ovlivnit levicovým učením. Benito Mussolini ale využil svého šarmu a praxe z tištěných médií a vcelku bez námahy se stal fašistickým diktátorem.

Autor má smysl pro detail, a ani na chvíli se nezpronevěří objektivitě, ale zároveň je bravurním vypravěčem, který moc dobře ví, co jeho čtenáři chtějí. Benito Mussolini se v jeho podání stává hlavním hrdinou čtivého historického románu. Tenhle román dýchá nádhernou člověčinou, pochopením pro vše lidské a je okořeněný špetkou klevet a bulvárních informací. Navíc je napsaný podmanivým poetickým jazykem plným metafor a personifikací, do kterých se zamilujete a vypěstujete si na nich závislost.

Scurati samozřejmě vychází z prověřených pramenů, ale proč by se nám nesvěřil s tím, jaký byl Mussolini prostopášník? Ačkoliv měl manželku a dlouhodobou milenku z nejvyšších společenských vrstev, pravidelně navštěvoval bordely a občas se stalo, že se mu narodil nemanželský potomek. Jeho přátelé a spolustraníci znali jeho slabost pro něžné pohlaví, a tak mu záměrně dohazovali své vdané sestry nebo sotva dospělé dcery. A co na tom, že se všeobecně vědělo, že je nakažený syfilidou?

Společně s autorem budeme sledovat krok za krokem Mussoliniho cestu na vrchol. Setkáme se s řadou významných politiků, umělců i vědců. Scurati se neomezil pouze na Itálii, ale provede nás celou tehdejší Evropou. Vysvětlí nám, jak na tom byly které státy, jak svět zasáhla první světová válka a co si jednotliví politici slibovali od budoucnosti. Kniha byla napsána jako varování před extrémní pravicovou ideologií, ale vy se v určitém okamžiku paradoxně přistihnete při tom, že je vám Benito Mussolini vlastně vcelku sympatický. Z politického hlediska je to průšvih, ale z hlediska literatury je to nejvyšší pocta, jakou můžete autorovi knihy vzdát.

Veronika Černucká