Audrey Blake - Chirurgova dcera

Je nadějnou lékařkou, jenže v mužském světě: recenze knihy Chirurgova dcera

S mladou a nadějnou lékařkou Norou jste měli možnost se seznámit už v knize V jeho stínu. Nyní se vrací na scénu, a to v druhém díle historického románu Audrey Blake Chirurgova dcera. Jak román obstál u čtenářky Markéty, to se dozvíte v její recenzi.

Tušíte, jak těžké bylo v 19. století stát se uznávanou lékařkou? Muži v té době nechtěli přijmout fakt, že by ženy byly schopné dosáhnout stejných kvalit na poli chirurgie jako oni. Proto se jen ty nejlepší a nejodhodlanější dokázaly prosadit a dostat se do tohoto uzavřeného světa mužů.

9788024951867

Nora je jediná žena, která studuje na slavné italské univerzitě v Bologni. V rodné Anglii ji učil ten nejlepší. Jako schovanka vyrůstala u vynikajícího a váženého lékaře Horace Crofta. Croft ji zasvětil do všech tajů chirurgie. Po jeho boku se starala o nemocné, operovala, pitvala a společně začali používat éter při náročných a bolestivých zákrocích.

Ze všech studentů má nejvíce znalostí i zkušeností. Sama by mohla rovnou přednášet namísto vážených profesorů. Přesto ji však nikdo nebere zcela vážně a jen čekají na její selhání. Několikrát je jí doporučeno, kde by se jako žena měla nacházet, a rozhodně to není lékařské prostředí.

Později je přidělena ženské lékařce Magdaleně Marenco. I přes první chladné setkání si k sobě obě ženy najdou cestu a stanou se dobrými přítelkyněmi. Doktorka Marenco učí Noru provádět císařský řez a na oplátku Nora jí vysvětlí vše kolem používání éteru. Císařský řez je tou dobou považován za experimentální metodu a nemá příliš dobré výsledky. Většina žen ho nepřežila.

„Nemůžu uvěřit, že ten chlap po celý život normálně chodil. Ten výrůstek mu měl nohu fatálně oslabit.“ Udiveně civěl na očištěnou kost.
Nora se pousmála a posadila se na prázdný roh dřevěného sedáku. „Lidské tělo z nás nikdy nepřestane dělat hlupáky.“

Paralelně se studiem Nory v Bologni sledujeme také, co se odehrává právě v její rodné Anglii. Příběh lékařů Horace Crofta a Daniela Gibsona, kteří musí bojovat nejen s nedostatkem financí, protože léčí chudobné pacienty, Croftovým vážným onemocněním a zákeřným doktorem Vickerym, který usiluje o jejich nemocnici. Ale především svádějí každodenní těžký boj se záškrtem, vysoce nakažlivou nemocí, jež byla známá jako škrtič dětí.

Zanedlouho poté, co se Nora vrátila z Itálie domů, se setká s těhotnou ženou, jež díky své tělesné predispozici nebude schopna dítě porodit přirozenou cestou. Jedinou možností je císařský řez. Operace, kterou do té doby v Anglii nikdo nevykonal. Je možné, aby Nora uspěla a zachránila matku i dítě? A dokáže vůbec od dotyčné ženy i jejího manžela dostat svolení takový zákrok provést? Věří někdo jejím schopnostem?

„Vy jste neskutečná,” řekla Magdalena a popotáhla. Na Nořině pravém rameni se rozpil vlhký flíček. „Ať vám to vydrží. Neskutečných žen je hrozně málo.”

Chirurgova dcera je kniha přesně dle mého gusta. Měla vše, co od dobrého historického románu očekávám. Silný zajímavý příběh, spoustu historických faktů, do té doby mně neznámých, žádná hluchá a nudná místa, sympatické postavy a vedlejší lehce romantickou linku. U některých zastaralých lékařských zákroků jsem jen šokovaně zírala před sebe a Nořin boj za záchranu matek a dětí mi vháněl slzy do očí.

Je to právě ten typ románu, který mě nejen absolutně nadchne, ale i zcela pohltí.

Autorkou recenze je Markéta Pospíšilová.