Marta spí blog

Kdo je pravděpodobnější vrah…

Kdo spí? Přece Marta, tak totiž musí Nadja oslovovat vlastní matku, ženu, která svou roli nezvládá a připravuje svým dětem příšerné dětství. A proč spí? Až přečtete, pochopíte.

Hlavní hrdinkou knihy je Nadja, mladá žena, která pochází z malého průmyslového města na hranici mezi Polskem a Německem. Trpí panickými atakami, bere léky, pravidelně dochází za psychoterapeutkou a má za sebou temnou minulost, která ji dokonce přivedla na několik let do vězení. I když není jasné, co přesně se tenkrát stalo, svůj trest si už odpykala a nyní žije v Berlíně, kde pracuje jako asistentka ve velké advokátní kanceláři. Její život se ubírá víceméně normálními cestami, dokud se ovšem Nadja nerozhodne pomoci Lauře, své bývalé kolegyni, možná přítelkyni, každopádně však aktuální manželce Nadjina šéfa. Laura se ocitla ve velmi svízelné situaci, mrtvola milence v obývacím pokoji by znamenala konec jednoho snu o krásném rodinném životě. Těla je třeba se zbavit, a tak Nadja v převleku zamíří s mrtvolou v kufru auta do starého venkovského domu ve Spreewaldu. Tady se ale situace vymkne kontrole. Kdo je pravděpodobnější vrah? Spořádaná žena v domácnosti, nebo domnělá psychopatka, která už možná jednou podobný čin spáchala? Jak asi na tuhle situaci bude nahlížet soudce? A dostane se tento čin vůbec před soud? Co myslíte, kdo si tuhle vraždu odpyká?

Marta spí (v angličtině má kniha přiléhavější název Sleepless) je druhá česky vydaná kniha čtyřicetileté autorky Romy Hausmannové, která české publikum nadchla před dvěma lety psychologickým thrillerem Milé dítě. I tato kniha je poměrně napínavým čtením, je to román o lásce a moci, o vině a odplatě, o spravedlnosti a bezpráví, o obětech a zločincích, přičemž není vždy úplně jisté, kdo na které straně stojí. Kniha je dost spletitá, prolínají se tu různé časové úseky i několik zdánlivě samostatných dějových linek, krom příběhu Nadji v minulosti a současnosti se tu ještě o pár let dříve vyskytuje dívka Nelly milující ženatého muže a staré černobílé filmy (odkazy na klasiku stříbrného plátna mimochodem v příběhu fungují pěkně). Krom toho se tu dále pravidelně objevují dopisy neznámého pisatele neznámému adresátovi (možná dítěti), které vyprávějí další část příběhu – ale kterého? Několikrát se také změní vypravěč, minimálně první třetina knihy je tak opravdu komplikovaná a klade na čtenáře trochu vyšší nároky, než je obvyklé. Pak se ale nitky příběhu začnou konečně lehce dotýkat, proplétat a spojovat, takže kdo vydrží a naladí se na autorčin styl, dočká se ve zbytku knihy inteligentní, temné, krvavé a napínavé jízdy s poměrně překvapivým závěrem.

Pokud máte před sebou ještě nějaké to volno a chcete si užít napětí u trochu jiného thrilleru, než jste zvyklí, pak doporučuji knihu Marta spí vyzkoušet, možná budete touto složitou knihou s napjatou a znepokojivou atmosférou příjemně překvapeni.

Hana Kubíková