ff22cea8

Gól pro republiku

Vosikovi bydlí v Mostě, městě, v němž vedle sebe žijí Češi i Němci. Vlivem okolností docházelo mezi oběma skupinami k nepokojům, protože Němci se chtěli od nové vlasti odtrhnout. Jenda s rodiči odjíždí do Prahy. Ale ani tam rodina dlouho nekotví, protože tatínek přijímá práci učitele v zapadlém městečku na Podkarpatské Rusi.

„Dnes bylo, Jeníku, vyhlášeno samostatné Československo“, pravil táta slavnostně. Už asi podesáté od chvíle, co se tu zprávu dozvěděl od pošťáka. Strhlo se to během páté vyučovací hodiny. Z okna gymnázia jsme měli výhled na celý rynek. Kluci, kteří seděli u oken, šeptem posílali ostatním zprávy o tom, co se děje venku. Mostečtí Češi stáli srocení před radnicí a vzrušeně si vykládali, na kabátech se jim skvěly červenobílé pentličky. Telegraf z Prahy oznamující vyhlášení samostatného Československa se slavil jásotem.

Na příběhu malého Jendy sledujeme vývoj mladé republiky a důležité milníky našich dějin. Základní a notoricky známé informace doplňují střípky zajímavostí, na základě kterých si můžeme udělat bližší obrázek o životě obyčejných lidí, jichž se válka dotkla asi nejvíc. To vše zábavnou formou pomocí ilustrací a doplňujících sloupků. Jestli si pořád myslíte, že historie je nudná, knížka vás vyvede z omylu. Věděli jste, že obyvatelé Sudet pořádali výpravy za jídlem na venkov? Nebo že proti maďarským špionům bojovali falešní senegalští vojáci? K čemu původně sloužila inkoustová tužka? Slyšeli jste o pogromu Československé lidové armády proti Židům?

Jendovo vyprávění o rodině střídají kapitoly, v nichž svůj pohled na aktuální dění nabízí osoby provázané s hlavním hrdinou, ať už je to německý kamarád Hans, sestra Anička, nebo budoucí herecká hvězda, tehdy sedmiletá Nataša Gollová, jejíž dědeček byl velký příznivec monarchie a velmi těžce nesl rozpad Rakouska – Uherska.

Výpravnou publikaci z pera Venduly Borůvkové ilustracemi doplnil Vojtěch Šeda. Společně vytvořili po grafické stránce dokonalou kroniku mapující první roky samostatného Československa, v níž si to své najdou nejen děti, jimž je primárně určená, ale také dospělí. Podívat se na svět očima malého kluka může být někdy hodně osvěžující.

Barbora Javorková