Co jste hráli, když jste byli malí?

1. Dostihy a sázky

Dostihy a sázky je klasická společenská stolní hra. Není snad nikdo, kdo by ji neznal. Je odvozená od starší hry Monopoly, která byla patentována již roku 1938. V Československu vznikla o desítky let později hra založená na stejném principu, kterou vymyslel v roce 1984 tiskař Ladislav Mareš. Od roku 1984 se dodnes prodalo přes 2 miliony kusů Dostihů a sázek a patří tak mezi nejúspěšnější deskové hry. Každý hráč je majitelem stáje. Cílem hry je co nejlépe investovat svěřené prostředky do koní a dostihů tak, aby stáj získala co nejvíce výher. Vítězem se stává ten, kdo nejlépe odhadne situaci a zůstane jako poslední ve hře. Herní koně navíc doopravdy existovali.

2. Z pohádky do pohádky

Divotvorný meč, Ježibaba, Cesta z pekla. Říká vám to něco? Cílem hry Z pohádky do pohádky je dostat se do hradu, kde je ukrytý zlatý poklad. Na cestě za pokladem se hráči potkávají s postavami z pohádek, které jim cestu někdy usnadní a někdy ztíží. Vyhrává hráč, který po projetí celého herního plánu hodem kostky postoupí přesně do hradu a tím získá zlatý poklad.

3. Kloboučku hop

Kloboučku, hop je známá dětská hra, kterou snad ani nemusíme představovat. Nejvíce bodů získá ten, jehož kloboučky vystřelené pomocí malé odpalovací rampy zasáhnou nejvýhodnější cíl. Vzdálenost rampy od krabice pak závisí na dohodě a schopnosti hráčů. A hlavně je nepoztrácejte! 😀

4. Veselé putování se Spejblem a Hurvínkem

Byl krásný letní den a proto se Spejbl a Hurvínek vypravili na výlet. Pozvali také kašpárka a Máničku a vzali sebou psa Žeryka. Cesta je dobrodružná a velice zábavná. Kdo ji zvládne projít jako první a zvládne všechny nastavené překážky jako, vítězí.

5. Fantom

Prožijte s hrou Fantom plno napínavých okamžiků spojených se vzrušujícími honičkami taxíkem, tramvají nebo lodí. Hra je českou napodobeninou originální hry Scotland Yard. Tajemný Fantom se proplétá spletí uliček starého města, uniká před pěticí detektivů, kteří jdou cíleně po jeho stopách. Občas se znenadání objeví, hned tu a hned zase tam, avšak dříve, než se k němu pronásledovatelé přiblíží, zmizí. Zdá se, že si z detektivů tropí žerty. Občas se i nepolapitelný Fantom ocitne v úzkých, obklíčen ze všech stran policií, ale v okamžiku, kdy se kruh pronásledovatelů uzavírá a kdy se zdá, že z na­stražené léčky není úniku, proklouzne Fantom detektivům přímo pod rukama. Jak tato honička skončí, zda bude nebo nebude Fantom dopaden, to záleží na vás.

6. Dlouhý, Široký a Bystrozraký

Určitě znáte pohádku o Dlouhém, Širokém a Bystrozrakém, kteří pomohli princi vysvobodit princeznu ze zajetí zlého kouzelníka. Tak nyní se můžete pokusit pomoci pohádkovým postavičkám přejít strastiplnou cestu až k princezně. Nelehká cesta pohádkových bytostí do zámku, je plná nástrah a úkolů, které musí hráči splnit, aby se dostali až k cíli. Vyhrává ten, kdo cestu plnou překážek a nástrah zvládne nejrychleji a zachrání princeznu.

7. Ježek v kleci

Ježka v kleci držel v ruce snad každý, kdo někdy zavadil o Foglarovy knížky. Ačkoliv se má obecně za to, že hlavolam je výmyslem právě Jaroslava Foglara, spisovatel se při psaní patrně pouze inspiroval. Vůbec poprvé se s ježkem setkáváme ve Spojených státech amerických. Zde si nechal hlavolam na principu ježka v kleci patentovat jistý Clarence A. Worrall 7. dubna 1896. Foglar byl údajně prvním, kdo přišel s myšlenkou šroubovacího ježka. Poprvé se příběh o Rychlých šípech a ježkovi v kleci objevuje v časopise Mladý hlasatel. Krátce nato se na trhu objevuje první ježek v kleci. Vyráběla ho firma K. M. Moučky a na rozdíl od své knižní předlohy byl dřevěný a nešel rozšroubovat.

8. Mikado

Mikado je hra původem z Evropy. Do USA byla dovezena v roce 1936 z Maďarska, ale Američané tuto hru znají pod termínem pick-up hole. U nás bylo známé plastové Mikado od firmy Chemoplast. Celý svazek tyčinek se zarovná, sevře jednou z dlaní a pak se náhle z ruky uvolní na stolní desku či jinou podložku. Tyčinky dopadnou na stůl a soupeři pak vytahují z hromádky jednu za druhou. Pokud při vytahování dojde k pohnutí kterékoliv jiné tyčinky, ve hře pokračuje soupeř. Po získání tyčinkou zvané Mandarin či Mikádo si jí lze při uvolňování ostatních pomáhat. Hra končí po rozebrání všech tyčinek. Vyhraje ten ze soupeřů, kterému se podaří nasbírat tyčinky s největším bodovým součtem.

9. Blechy

Kdo by neznal Blechy? Jednoduchá společenská hra pro děti všech věkových kategorií, která procvičuje jemnou motoriku i koncentraci. Úkolem hráče je přinutit malé blechy skákat po podlaze tak, že přitiskne okraj menší blechy blechou velkou. Malá blecha po uvolnění vyskočí požadovaným směrem. Kdo první dostane všechny blechy své barvy do krabičky a nasbírá nejvíc bodů (jednotlivé přihrádky jsou bodově ohodnoceny), vyhrává.

10. Ťuky ťuk

Ťuky ťuk je kreativní hra s dřevěným kladívkem. Děti mohou dle vlastní fantazie zatloukat obrázky na korkovou podložku. Je jen na nich, jak bude jejich výsledné dílo vypadat. Hra Ťuky ťuk obsahuje šest podkladových obrázků, na něž lze připínat nejrůznější tvary z pevného kartónu. Tvary a obrázky lze libovolně kombinovat.

Zdroje: Stránky výrobců, Wikipedie

Autorka: Olga Biernátová

Sdílet

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *