f6204933

Zpověď muže mezi dvěma kulturami

Obonete S. Ubam se narodil české matce a nigerijskému otci, ale první léta strávil v bývalém Sovětském svazu. Komunističtí pohlaváři byli totiž ostře proti sňatku jeho rodičů, a tak jim nedovolili odcestovat. Manželství se poté rozpadlo a Obonete se s matkou vrátil do Česka. Jeho otec odletěl do Nigérie, kde se z obyčejného zaměstnance vypracoval do funkce generála policie. Získal si moc a majetek, ale o tom jeho syn neměl ani tušení. Rodiče se rozhodli, že přeruší styky, což také dodrželi.

Ačkoliv se syn se svým otcem nestýkal, protože vzešel z manželství a byl prvorozený, podle zákonů jejich klanu byl otcovým dědicem a pokračovatelem. To znamená, že zdědil jeho veškerý majetek, ale zároveň se musel postarat o bývalé manželky a všechny nevlastní sourozence. Obonete S. Ubam vystudoval Vojenskou akademii ve Vyškově a poté pracoval a cestoval po celém světě. Navštěvoval i Nigérii, ale nikdy se mu ani nesnilo o tom, že v ní nakonec zůstane celých dlouhých sedm let.

Své zážitky literárně zpracoval do autobiografie Sedm let v Africe s podtitulem Příběh českého syna nigerijského krále. Knihu právě vydalo nakladatelství Prostor a vy se můžete těšit na napínavý příběh, který strčí do kapsy všechny současné thrillery. Sedm let v Africe je intimní zpověď muže, jehož srdce uvízlo mezi dvěma naprosto odlišnými zeměmi. Zároveň je to drsná a šokující výpověď o tom, čeho všeho jsou lidé schopní, aby se dostali k penězům a moci. Poklidný život hlavního hrdiny skončil ve chvíli, kdy se rozhodl, že odletí do Nigérie, aby se postaral o otcův odkaz.

To, co se dělo, připomíná detektivku a zároveň špionážní thriller z pera největších romanopisců. Ačkoliv formálně jde stále o autobiografii, budete vypravěči viset na rtech a od knihy se neodtrhnete, dokud nebudete na poslední stránce. Obonete S. Ubam se vyhýbá patosu a nikdy by nesklouzl ke kýči, ale v jeho knize je řada epizod, ze kterých by se daly udělat titulky na první stránky bulvárních deníků. V tomto ohledu je velmi vděčná kapitola věnovaná jisté české modelce. Vypravěčův styl je prostý a civilní, a dokonce i velmi šokující záležitosti jsou popsány střízlivýma očima a chladným rozumem.

Obonete musel finančně zajistit rodinu, ale mnohem složitější bylo obstát ve světě intrik. Obzvláště vdova po otci mu házela klacky pod nohy velice rafinovaným způsobem a neváhala zneužít všech dostupných prostředků, aby svého nevlastního syna připravila o následnictví.

Sedm let v Africe se z pohledu českého čtenáře blíží pohádkovému vyprávění, ale nechám si pro sebe, zda se dočkáte i pohádkového konce. Obonete vám přiblíží Nigérii tak, až budete mít pocit, že mu stojíte za zády a prožíváte to, co on. Kniha rozhodně stojí za přečtení a vůbec se nedivím tomu, že na ni Prostor vsadil během Velkého knižního čtvrtku.

Veronika Černucká