Život jako každý jiný

Čáp vyrůstal v celkem normální české rodině. Komunismus protknul každou část všedního života a naplnil ji svými typickými znaky. Ať už se jednalo o stanové dovolené v Bulharsku, víkendové chataření na venkově nebo boj o jedny džínové kalhoty. A měl i své problémy, provázel ho zejména strach, aby nedostal přes pusu od toho staršího, většího a drsnějšího výrostka od nich z baráku. Jako malého kluka ho nejdříve zajímal skaut a venkovní skopičiny. Pak se však objevila první známka jiné záliby. Takové, která mu nakonec v životě přinese více starostí, než by si tehdy dokázal představit. Ženy.

Ženy jeho život ovlivňovaly od počátku, už jen proto, že měl tři sestry a pro svou maminku byl nejmladším nechtěným dítětem, které neustále toužilo po jejím uznání. Jako normální dospívající kluk však brzy získal na ženské pokolení úplně jiný pohled. Jeho první byla Eva. Přesouváme se do doby bujarého mládí a hýřivého studentského života, bláznivých pocitů a vášnivých prožitků, to všechno ve snaze najít sám sebe. Nic však není dokonalé, a tak přichází i první zklamání a deprese. Vše se odehrává na pozadí boje za svobodu, končícího komunismu a rozkvětu sametové revoluce.

Zdá se vám tento příběh povědomý? Aby také ne, je natolik ze života, že musí být mnohým dobře známý. Stejně jako řada lidí, i Čáp se bude muset vypořádat s manželskou krizí, rozvodem a dokonce i bojem o dítě. V této fázi se už dostáváme do dnešní doby, kterou autor tak perfektně vystihl. Dopadne na nás kontrast dřívějších líných dnů a dnešního spěchu, přehnané modernizace omezující lidský kontakt a neúcty k životním hodnotám.

Celou knihu pak provází myšlenky o ženské a mužské rovnoprávnosti, sexuální otevřenosti nebo o systému fungující rodiny. Velice mě nadchlo historické pozadí, které celému dílu přináší hlubší smysl. Pokud se nebojíte otevřeného pohledu na život, chcete si zavzpomínat na svá mladší léta anebo jen prožít kus života z pohledu někoho jiného, tahle kniha by vás neměla minout.

Autorka: Tereza Ročková