Život feťáka není žádný med

Christoffer Carlsson je v našich končinách nováčkem, přesto ve své domovině stihl již i přes svůj relativně nízký věk vyvolat slušný poprask. Jeho prvotina Případ Vincent Franke se zařadila mezi daleko slovutnější jména severské krimi a okamžitě se stala bestsellerem. Totéž následovalo i s jeho následujícími knihami, které mimochodem vyjdou v českém překladu v roce 2014.

Vincent je propuštěn ze zadržovací vazby. Jako už tolikrát unikl o vlásek a vrací se do “normálního” života. I když! „Normálního“ je v jeho případě hodně relativní pojem. Jak normální může být život dealera a feťáka závislého na morphinu? Problém nastane ve chvíli, kdy se ve Vincentově bytě ocitne neznámá dívka, která neumí ani slovo švédsky a angličtina je pro ní  z větší části také španělská vesnice. Kdo je ta záhadná dívka a proč ji šéfové Stockholmského podsvětí dali pod dohled zrovna jemu?

Případ Vincent Franke se v jedné věci naprosto odlišuje od běžných severských detektivek. Zapomeňte na policajty, novináře a podobnou havěť. Na to si tu hrát nebudeme, tentokrát to vezmeme pěkně z druhé strany barikády. Vždyť i ti “špatní” mohou být v lecčems lepší, než by se na první pohled mohlo zdát. A tak i naprostý ztroskotanec a vyvrhel Vincent v sobě dokáže nalézt tu měkčí stránku osobnosti. Přesto všechno neustále balancuje na hraně dobra a zla, a čtenáři jsou drženi v očekávání, na kterou stranu vah se misky osudu převáží.

Autorovou předností je psychologie postav a vystižení celkové atmosféry příběhu. Vincentův osud je hodně ponurý a ve stejném duchu se nese i celá atmosféra děje. V lecčems může kniha připomínat i legendární Sin City, kdy ponurá a tíživá atmosféra byla hlavní předností této legendy. Ani v tomto případě vás autor nenechá nadechnout a již od prvopočátku se budete prokousávat příběhem, který by si nikdo z nás prožít nechtěl. Protože při troše zamyšlení můžeme dojít k závěru, že stejný osud může potkat kohokoliv z nás. Stačí mít jen trochu té pomyslné smůly.

Prvotina Christoffera Carlssona je rozhodně vítaným oživením žánru severských detektivek, protože ať chceme nebo ne, jen málo autorů dokáže v dnešní době přijít s něčím hodně neotřelým. A právě toto se přesně povedlo nováčkovi ze Stockholmu, který svým ponurým příběhem ve stylu “noir”, dokáže zaujmout nejednoho fanouška detektivních příběhů.

Hodnocení 85 %

Autor: Petr Čapek

Zdroj obrázku: Piratforlaget.se