Dáma z dobré rodiny¨ rec

Žena, která se nebála měnit svět

Co může udělat dívka, která má jen pouze jméno a dobrou pověst? Zvláště žije-li na konci 19. století, kdy postavení žen záviselo právě na titulu a dobré finanční situaci? Nezbývá jí nic jiného než se výhodně vdát. Ne z lásky, ale pro peníze. To je případ Alvy Smithové.

Její rodina nemá žádné prostředky, matka zemřela a otec je těžce nemocný. Alvě a jejím sestrám hrozí propad do nejspodnějších vrstev chudoby. Seznámení s Williamem Vanderbiltem proto přichází v pravý čas. Přestože Vanderbiltovi mají hodně peněz, newyorská smetánka je mezi sebe nepřijala. Kdyby se vzali, Alvino jméno může rodinu vyzdvihnout na společenském žebříčku, jejich miliony zase umožní Smithovým důstojně žít. Jak prosté, že? Ale co láska? Najde se u Vanderbiltových místo i pro ni?

Alvu poznáváme jako mladou ženu snažící se zabezpečit své blízké. Sňatkem s Williamem Vanderbiltem se jí to úspěšně daří. Alva se poměrně rychle sžívá s novými příbuznými, postupem času dokonce ovlivnila některá finanční rozhodnutí rodiny, do nichž běžná žena tehdejší doby neměla co mluvit. Stala se mecenáškou, projektovala domy a podařilo se jí nemožné – pronikla až k samotné královně tehdejší společnosti, paní Astorové.

Na tomto poli byla Alva velmi úspěšná, zatímco rodinný život se jí nevydařil. S Williamem měla tři krásné děti, ale poté, co zjistila, že ji manžel podváděl s nejlepší kamarádkou, zažádala o rozvod. V době, kdy ženy veškeré trable schovávaly pod sukně a slovo rozvod bylo považováno za vulgární, Alma bořila hranice vytyčené americkou společností. Do slova a do písmene naplnila své heslo „Poprvé se vdej pro peníze, podruhé z lásky.“, protože její druhý sňatek byl velmi šťastný.

Therese Ann Fowlerová se už dříve čtenářům představila beletrizovanou biografií Zeldy Fitzgeraldové, která v Česku vyšla pod názvem Z jako Zelda. V té se jí podařilo zachytit vzestupy i pády hlavní hrdinky, stejně jako odraz tehdejší doby, tzv. zlatého věku.

Také Alvin životopis Dáma z dobré rodiny je výborný. Čtivou formou seznamuje čtenáře s hrdou a ambiciózní osobou, která se snažila dokázat, že žena je tvor schopný myslet samostatně. Svou urputností pomalu, ale jistě prošlapávala cestu emancipaci a sebevědomí, obojí tehdy příslušnicím něžného pohlaví chybělo. Nebála se přetvářet běh světa k obrazu svému, čímž tehdejší upjaté společnosti pořádně hnula žlučí.

I přestože Alva byla na poli byznysu úspěšnou podnikatelkou a doma milující matkou, v manželství strádala. Chyběla jí opravdová láska, něha a cit. Autorka vkusně a s pochopením líčí Alvin intimní život, dává nahlédnout do duše ženy, pro niž je milostné souznění jednou z nejdůležitějších ingrediencí ve vztahu.

Díky této knize před námi ožívá New York přelomu 19. a 20. století. Zlatý věk pomalu přebírá žezlo a dává poznat, že následující léta budou bujará. Boháči mají své dobročinné plesy s paní Astorovou, podnikatelé cítí šanci proměnit město v rušnou a zastavěnou metropoli.

Dáma z dobré rodiny je dalším výborným počinem z řady beletrizovaných životopisů vydávaných nakladatelstvím Metafora. I tady je líčen životní osud reálné postavy, s nimž stojí za to se seznámit. Žádná suchopárná data z encyklopedie, spojením životopisných fakt a autorčiny mistrné fabulace vzniká portrét zajímavé ženy, která se nebála měnit svět.

Barbora Javorková