519ee365

Želvy Johna Greena odhalují duši

Aza je zdánlivě normální teenagerka, která by měla řešit obvyklé pubertální potíže. Ale většina bojů se odehrává v její hlavě. Úzkosti, obsedantní myšlenky a snaha i přesto všechno žít normální život jsou ovšem na jednoho člověka příliš. Při životě ji ovšem drží upovídaná kamarádka Daisy, která je posedlá Star Wars více než samotný George Lucas, a pak Davis, milionářský synek, jehož otec utekl před zatykačem a skrývá se neznámo kde.

John Green je proslavil především vynikající knihou Hvězdy nám nepřály, která dojala kdejakého čtenáře a která byla v roce 2014 zfilmována. Kromě toho zaujal své čtenáře například romány Hledání Aljašky či Papírová města (zfilmováno v roce 2015). A po delší pauze se vrací s románem Jedna želva za druhou.

Autor umí na první pohled neslučitelné. Dát čtenáři vcelku banální, ale velmi čtivý teenagerovský příběh a zároveň se dostat pod povrch obyčejnosti a zapracovat do příběhu myšlenky hlubší než pohledy z očí do očí zamilované dvojice. Myšlenkové pochody hlavních hrdinů se leckdy zatoulají až do filozofických sfér. Otázky ohledně smyslu života či původu vlastního já možná nebývají obvyklou náplní knížek žánru young adult, ale tady vás rozhodně osloví. Ostatně Green nikdy neměl tendenci spadnout k tradičním šablonám.

Pochopitelně se nevyhýbá ani lásce. A ačkoli postavy nedojdou dál než k obyčejnému polibku (jakkoli je pro ně samotné neobyčejný), intenzita citu dokáže dojmout a uhranout. A nejde jen o lásku, klade důraz i na sílu přátelství a kupodivu vzdává hold i lásce rodičovské. Zdárně tak ukazuje, že milovat lze různými způsoby.

A nebyl by to John Green, kdyby si nepřipravil nějakou záhadu a pár vějiček, aby měli hrdinové nad čím dumat. Tentokrát zmizí Davisův otec, prolhaný miliardář, a po sobě nechá jen pár poznámek, které nedávají žádný smysl. Ale zápletka a děj stojí tentokrát trochu stranou a vlastně ani nejsou důležité. Mnohem důležitější jsou postavy.

Autorovi se povedlo vykreslit hlavní hrdinku naprosto vynikajícím způsobem. Aza totiž trpí duševní poruchou. Zdravý jedinec si tohle trápení nedokáže ani v nejmenším představit, ale její vnitřní démoni jsou popsáni natolik realisticky, že dostanete poměrně ucelenou představou, s čím tito lidé musí bojovat. Myšlenky, které okupují Azinu mysl, zásadním způsobem ovlivňují i její jednání. Není schopna jim zabránit ani odolat a dokáží zkazit jakoukoli chvíli, třeba takové jednání v bance nebo romantickou chvilku s milovanou osobou. Nepříjemné? Nikoli, naprosto devastující! A jak se asi cítí Daisy, která by tolik chtěla svou kamarádku pochopit a pomoci jí, ale je naprosto bezradná a zoufalá, protože Aza je uzavřena ve své hlavě a nikoho k sobě nepustí? O nic líp na tom není ani Davis. Uzavřen ve zlatém honosném domě, ale bez otce, bez rodiny.

Aby se trochu ubralo na vážnosti, je kniha plná odkazů na Star Wars. Fanoušky této kultovní filmové série to jistě nadchne, a pokud s tímto fenoménem nejste obeznámeni, nevadí, nepůsobí to nijak rušivě a třeba vás naopak naláká.

John Green si vybral poměrně závažné téma, ale dokázal ho zpracovat s udivující lehkostí. Je znát, že má s narušenými duševními pochody vlastní zkušenosti. O zlomených duších se píše často, ale tentokrát se to povedlo na výbornou, a připravte se, že si část bolesti a zoufalství ponesete s sebou i po dočtení knihy.

Autorka: Monika Riesová