Zázračný všelék?

Zdá se vám divné, že něco tak banálního a obyčejného jako je jedlá soda, kterou používáte při pečení a úklidu, dokáže vyléčit téměř vše? Autor vás pádnými argumenty přesvědčí, že je to možné. Za prvotní příčinu veškerých chorob považuje chronické překyselení organismu způsobené nevhodnou stravou, znečištěným životním prostředím a neuváženou konzumací léků. Dle jeho názoru stačí tělo převést do zásaditého pásma a za pár týdnů budete zdraví jako rybičky. Možná malinko přeháním, ale věřím, že autorovo neutuchající nadšení a víra v geniální účinky jedlé sody přesvědčí nejednoho nevěřícího Tomáše.

Dr. Mark Sircus, zakladatel konceptu Přírodní alopatické medicíny a autor řady dalších publikací zabývajících se alternativní medicínou, se se svými čtenáři příliš nemazlí. Hned od začátku je posadí do pomyslné přednáškové místnosti a propustí je z ní až na konci knihy. Vysvětluje příčiny vzniku veškerých závažných chorob, popisuje nejen důležitost vyrovnaného pH organismu, ale také to, jakým způsobem dochází k nápravě pomocí hydrogenuhličitanů, které jsou součástí jedlé sody. Nevynechá ani praktický návod, jak do sebe tuto životodárnou látku dostat.

Jde opravdu do hloubky, čtenáře neušetří ani chemických vzorců, ani detailního rozebírání biochemického podstaty působení sody bicarbony až na úrovni buněčného metabolismu. Pro člověka alespoň trochu znalého problematiky a základní lidské fyziologie, to bude zajímavé, obávám se ovšem, že pro laika, který se v chemii a patofyziologii příliš neorientuje, to bude příliš těžký oříšek. Pochybuji totiž, že běžný čtenář má jasno v tom, co znamenají výrazy jako jsou proteazomové nukleární dráhy, monokarboxyláty či proximální juxtaglomerulární nefrony, a můžu vás ujistit, že podobnými odbornými termíny se to v knize jen hemží.

Nicméně téma je to fascinující. Myšlenka, že by na tak závažné nemoci jako je rakovina, stačila pouhá jedlá soda, která se nám často jen válí v kuchyni, je až příliš lákavá a těžko uvěřitelná. Autor má ovšem veškerá tvrzení podložená citacemi z odborných studií a své teorie opírá o nejnovější vědecké poznatky a výzkumy. Mechanismus působení zní tedy zcela logicky a horko těžko se věří, že léčba, kterou nám nabízí, nemá v konvenční medicíně přední místo.

I když se kniha svou náročností blíží spíše k odborné publikaci než k populárně naučné literatuře, věřím, že si své čtenáře najde. Zvlášť v dnešní době, kdy chronické nemoci sužují kdekoho a rakovina je dennodenním strašákem řady lidí. Klasická medicína si často neví rady a zoufalí pacienti se stébla chytají. A právě ti by mohli v knize najít svou spásu a naději na uzdravení.

Autorka: Monika Riesová