Vzhůru do hlubin obrázků

Už osm let nás dělí od neúspěchu jménem Comics: Stručné dějiny. Ne snad, že by tehdy byl úmysl Milana Krumla zlý. Tehdejší smršť kritických reakcí svůj text vystavěla na jmenování alespoň těch nejvíce do očí bijících (desítek!) faktických chyb. Od té doby však trh úplně co do mapování vývoje komiksu nemlčel. Pro získání základní představy, nebo spíše řady tipů ke čtení, dobře posloužila „cihla“ 1001 komiksů, které musíte přečíst, než zemřete. Kvalitou a hloubkou zkoumání pak všechny fandy potěšilo Akropolis s dvousvazkovými Dějinami československého komiksu 20. století.

Najít zlatý střed mezi popularizací a dostatečně fundovaným rozborem historického vývoje světového komiksu může být skoro stejně obtížné, jako najít svatý grál. Dvojici Mazur–Danner se to však podařilo. Jejich encyklopedii Komiks od roku 1968 do současnosti v letošní zimě vydalo nakladatelství Universum i v českém překladu a bezpochyby tak zadělalo na několik šťastných štědrovečerů. Kniha má rozumných (čti únosných) 320 stran, navíc nemálo obsazených obrazovým doprovodem textu. Co je však podstatnější, neubírá se pouze směrem mainstreamové produkce, či největších „topek“ žebříčků, ale bez ostychu se vydává do undregroundu a vod všemožných alternativ a „artové produkce“. A to nejen na americkém, ale i evropském a asijském trhu.

Padesátiletá tradice komiksu, jak dokazuje i tato kniha, je neskonale pestrá a inspirativní. Těch námětů či stylů, které na vás během čtení vykouknou! Bavíme-li se však nyní o tom, jak si s ní autoři poradili, vězte, že jejich encyklopedie je až překvapivě dobrá. Strukturou srozumitelná, i stylem jazyka, přesto dokáží Mazur s Dannerem na malé ploše velmi bystře charakterizovat patřičný styl kresby (a také vyprávění, byť to jako by občas trošku stálo mimo jejich hlavní pozornost).

Encyklopedie tak skvěle poslouží i pro výuku dějin komiksu, nebo pro ty, kteří se kresbou (ne nutně komiksů) zabývají a vyžadují od monografie fundovaný rozbor obrazového vyjadřování.