Všechny časy vedou do Říma

Toňa promíchání různých historických epoch musela čelit již v prvním díle série Propast času, kdy se jí náhle za okny chalupy objevil les z 12. století a v nedalekých Českých Budějovicích pro změnu panovalo století šestnácté. Jak naznačuje název druhé knihy, Antonie se v propasti času vcelku dobře zorientovala a v rámci boje s časovými zmatky se z prosté studentky archeologie z roku 2015 stala císařovnou. Ale nebylo to zase tak snadné!

Starověký Řím není zrovna místem, od kterého by si jeden sliboval luxusní život. Toňa se ale rozhodla, že Římanům ukáže, že žít se dá i bez otroků, že dodržovat lidská práva není špatné a že budování nemocnic lidu jenom prospěje. Své návrhy zprvu předkládala senátu z titulu augusty, nejvyššího politického činitele Nového Říma, a postupně se (i přes nevoli senátorů, zvyklých na kus moci) snažila z Říma vytvořit humanistickou společnost. Nakonec se však našlo hned několik protivníků, kteří jí snahu o mír a klid stále urputněji hatili.

Děj knihy Císařovna se nese ve znamení krutých soubojů a válečných střetů, které velmi brzy po začátku čtení vystřídají prvotní nadšení z budování nové římské společnosti. Vymýšlí se válečné taktiky a i přes Toninu snahu šetřit lidské životy se čtenář náhle koupe v kalužích krve. Spojením různých století se propojují různé bojové techniky, válčí se s meči i střelnými zbraněmi a válka o Řím a vlastně celou Itálii dostává slušné grády. Obzvlášť když Septimius Severus, který by se nebýt časových posunů býval stal římským císařem, narazí na městečka z 21. století a objeví kouzlo automobilů a hořlavosti benzínu.

Roman Bureš si nebere servítky, nebrání se vulgarismům, sexuálním scénám a krveprolitím. Jeho cit pro detail občas čtenáře donutí přivírat oči, protože toho zase tolik vědět nechce. Ačkoli je hlavní hrdinkou knihy mladičká Toňa, spisovatel nabízí pohled na propojení různých dějinných úseků očima všech výrazných zúčastněných postav. A i vy určitě chcete vědět, co se honilo hlavou generálu Laudonovi, nebo ne?

Autorka: Barbora Švarcová