Všechna malá zvířátka

Prvotina Walkera Hamiltona Všechna malá zvířátka je historií, čtenáři i kritiky přehlížený skotský poklad, který se kdovíjak nedostal do širšího povědomí ani v momentě, kdy došlo na filmové zpracování  (a že se nejednalo o žádný malý, televizní film svědčí hlavní role: John Hurt a Christian Bale).  O to důležitější a sympatičtější je nenápadné vydání, které Argo na letošní rok připravilo.

Všechna malá zvířátka sledují osud postiženého Bobbyho („Je mi třicet jedna let a jmenuji se Bobby Platt. Když jsem byl malý, poranilo mě auto a od té doby nejsem úplně v pořádku.“), který se na začátku knihy vzepře otčímovi a despotovi Špekovi a uteče vstříc novému životu. Ten tu představuje postarší pán Summers, který má neobvyklé zaměstnání – pohřbívá přejetá zvířata. Společně se po nocích vydávají k smutný okrajům silnic, užívají si přírody, přemítají nad bezohledností rozrůstající se civilizace a pomalu a jistě se blíží k bodu, který jeden z dvou světů zničí.

Všechna malá zvířátka se sice formálně i literárním stylem dají hodit do „young adults“ škatulky, pravdou ale je, že kniha touto podbízivou a jednoduchou poetikou (příroda, zvířátka, svět očima „malého dítěte“) pouze zastírá svoji temnou stránku. Když se jde do důsledků, motorem knihy je pomsta, styčné body tu tvoří vraždy a ve finále tu nejde ani tak o přírodu a návrat k hodnotám, ale o týrání, ať už lidí nebo zvířat.

Bobbyho příběh utíká velmi rychle, za což může především jednoduché a naivní vyprávnění v první osobě, kdy Bobby ve svých jedna třiceti letech de facto teprve objevuje svět. A svět okolo něj je překrásný (symbolický návrat ke kořenům útěkem z Glasgow do farmářského Cornwallu), ale i temný a nebezpečný (sexuální útok, postava pana Summerse). Co ovšem z příběhu činí opravdový zážitek je onen pohled nevinného na brutální svět kolem něj. Pomsta je tu oprávněná a není třeba o tom nikterak debatovat – nakonec se vlastně zdá jako ta správná volba, jako by ani nešlo o zločin. Dětské oči tu zastírají realitu, místo toho hledí na dění jako na surrealistickou pohádku, ve které je možné cokoliv.

Všechna malá zvířátka vám připomenou mnoho slavnějších románů (Pána Much, O myších a lidech), ale v prvé řadě zapůsobí jako citlivý příběh o humanismu, který je ve věčném souboji s naším naturelem. Ono rituální pohřbívání je sympatické a hodné obdivu, jenže vše dobré je v této knize kompenzováno zlou charakterovou vlastností. Pro mladší čtenáře, kteří knihu pravděpodobně nebudou vnímat ve všech rovinách (symbolika šedesátých let, souboj kapitalismu a naturalismu), přináší nicméně nádherný a dojemný příběh o prosťáčkovi, který se učí, co je dobro a zlo. A to se Vám i Vašim dětem může vždy hodit.

Autor: Lukáš Palán