Vražda ve stínu borovic

Jednoho poklidného rána je kanadské městečko Three Pines zasaženo zprávou o úmrtí všemi oblíbené sousedky Jane Nealové. Jane byla zastřelena šípem uprostřed lesa a zprvu se zdá, že se stala obětí nepozorného lovce. K případu je povolán vrchní inspektor z oddělení vražd quebecké Sûreté Armand Gamache, který předpokládá, že se jedná o politování hodnou nehodu a velmi brzy objevená vražedná zbraň tak potvrzuje veškeré teorie. Jenže každé městečko má svá tajemství a ani Three Pines není vyjímkou. Inspektor Gamache tak postupně proniká k pověstnému jádru věci a odhaluje vrahův důmyslný plán. Má snad s vraždou co dočinění tajemný obraz oběti, který se náhle rozhodla odhalit? A proč vždy společenská Jane nikdy nikoho nepustila do svého obývacího pokoje?

Louisa Pennyová dokázala lehce a za použití minimálního počtu slov vykreslit kandský venkov ve všech jeho barvách. Popisné pasáže jsou velmi jednoduché a přesto dokáží podpořit fantazii. Bohužel jak děj plyne, ke konci se stává příběh trochu chaotickým a na úplném konci působí jako by autorka ztratila o knihu zájem. Přesto se jí povedlo zajímavé vykreslení postav a jejich charakteristických rysů, jako tomu má být u každého detektivního románu. Zajímavé je také prokládání citací z básní, které dotvářejí celkový ráz příběhu a jednotlivé postavy tak propojuje. Jedinou záhadou v dobře fungujícím příběhu pro mě zůstává postava nováčka Yvette Nicholové, která v knize působí přebytečně a otázkou tak zůstává, zda s ní autorka počítá i pro další pokračování ve kterých by mohla více využít její potenciál.

Mírným zklamáním pro mě osobně byl konec, který za svižným průběhem celé knihy trochu pokulhával. Vyústění děje v opuštěném domě, za přítomnosti vichřice a s absencí proudu mi přijde už trochu otřepané a na to, jakým způsobem se příběh vyvíjel, si kniha zasloužila trochu originálnější konec. Jelikož se jedná o autorčinu prvotinu, dovolím si tvrdit, že se jí povedla opravdu dobrá detektivka, při které na čtenáře dýchnou staré dobré časy a v záplavě krvavých detektivních románů kniha nabízí oddechovou četbu. Louisa Pennyová má zcela jistě velký potenciál a věřím, že postupně s dalšími díly vypiluje svůj styl k dokonalosti a její knihy se stanou mezi čtenáři velmi vyhledávané.

Autorka: Ema Krhovská