Vesmírný závod o život

Kdesi ve vesmíru se vznášela taková obyčejná ledová planeta jménem Kerenza. A právě na ní náš příběh začíná. Jednoho dne se totiž právě na Kerenzu snesla palba bitevních lodí nepřátelské korporace a zničila by všechno, co jí stálo v cestě – pokud by volání SOS nezaslechla bitevní vesmírná loď Alexandr, která obyvatelům Kerenzy přispěchala na pomoc. I ta si však odnesla z vřavy několik šrámů, a tak se teď po boku vědeckého plavidla Hypatie a nákladního Koperníku plaví vesmírem, v patách bitevní loď Lincoln, a snaží se uniknout záhubě s palubami až po strop nacpanými uprchlíky. Zdá se však, že poškozena nebyla jen loď samotná, ale také umělá inteligence SPIRO, která ji řídí. Jako kdyby se v toku jedniček a nul cosi přepnulo… kolik toho ví velení? Kolik toho sdělí uprchlíkům? Jak tohle může dopadnout? A je možné s poškozenými motory vůbec Lincolnu uprchnout?

A uprostřed toho všeho tady máme Kady. A Ezru. Dva dospívající hrdinové právě zažili asi nejhorší den svého života a to, že se večer před ním rozešli, by snad ve světle situace mohlo zůstat zapomenuto. Jen kdyby ti dva zůstali na stejné lodi a nemuseli komunikovat přes počítač z jedné paluby na druhou. A jen kdyby najednou mezilodní komunikace nezačala podivně váznout.

Illuminae je jako zjevení – knížku otevřete, zapadnete mezi stránky a ven nevylezete, dokud neotočíte tu poslední. A u toho ještě budete knížkou všelijak otáčet a převracet ji vzhůru nohama, jak se budete snažit přečíst každou informaci zašifrovanou do jejích stránek. Illuminae totiž není román. Je to složka dokumentů, zpráv, souborů, přepisů a hlášení, která pro vás byla svázána do jasně oranžových desek a zaslána i s komentářem hlášení zhotovující agentury. Akta Illuminae by vám měla objasnit, co se vlastně tehdy na Kerenze – a po ní – stalo.

Už asi není třeba zdůrazňovat, že jsem zůstala úplně bez dechu, když se mi Illuminae dostalo do rukou. Když se řekne young adult, málokoho jako první přívlastek napadne originální. Ale není slovo, které by tuhle knihu mohlo přesněji popsat. A taky nápadité, napínavé a zatraceně rychlé. Je to takový fofr, že ani nestačíte obracet stránky. A dost často se také stane, že vás knížka zaskočí či překvapí a že to, co se vám odehraje před očima, vůbec nečekáte. Což, přiznejme si, u young adult literatury taky není zas tak časté.

A kromě toho, že je to originální a zajímavé, je to taky chytré. Autoři se očividně o tom, co píšou, skutečně dobře informovali. Takže je tu spousta techniky, spousta biologie, spousta IT a to všechno vypadá pro laika naprosto uvěřitelně. Za což jsou rozhodně plusové body.

A pak jsou tu postavy. A ty se taky povedly – nejsou ani příliš dokonalé, takže by vás štvaly svou nelidskostí, ale ani příliš ufňukané a slabé, že byste je chtěli profackovat. Jsou to puberťáci, ale dost sympatičtí puberťáci s vlastní hlavou, s názory, slabinami i přednostmi, s osobním příběhem a motivací. A čím delší dobu s nimi strávíte, tím víc jim budete fandit. Pokud vám k srdci nepřiroste zvláště drzá a tvrdohlavá Kady, která se prostě neztratí, tak už je s vámi vážně něco v nepořádku. Autoři své svěřence přivedli k životu také díky velmi autentickému způsobu vyjadřování – každý má svou hantýrku, svá oblíbená slova, když píše, dělá chyby… do písmenek zkrátka prosakuje každá jednotlivá osobnost. A díky své specifičnosti ze stránek doslova vyskakují.

Illuminae je tak zvláštní mix žánrů, zvratů a zápletek, že je těžké knihu autorské dvojice Amie Kaufmanová a Jay Kristoff jakkoli popsat. To si prostě musíte přečíst. Nejlépe hned. HNED. Věřte mi.

Hodnocení: 98 %

Autorka: Katka Stupková