Ve vesmíru se válčí

Magie válčí s vědou, měsíc s planetou – a široko daleko ve vesmíru není kam se před válkou ukrýt… Marko a Alana se o to přesto pokusí. A tohle vám musí z děje stačit. Proč předhazovat další ohryzky příběhu, když si to šťavnaté jablko můžete užít se vším všudy sami? Celé. Stačí pouze naznačit, že první kniha Ságy toho během svých zhruba 170 stran stihne hodně. Možná že nepojme filozoficky všechny otázky lidské existence, ale rozhodně všem postavám dokáže natrhnout kabát, pár jich pobít, některým umožnit i chvíle slasti, aby v závěru podnítila čtenářovu – ani ne tak zvědavost, jako lačnost – potřebu po pokračování.

V Sáze máme dva ústřední hrdiny, velmi sympatické, a to i přesto, že s lidmi toho tolik společného nemají, a i přesto, že hned první stránky ukazují, že – zvláště Alana – jsou ochotni kvůli svému přežití jít přes mrtvoly, i celou galaxii. Právě vybudování hlavních postav patří mezi ty nejvýraznější přednosti Vaughanovy práce. Nepotřebujeme procházet nějakými hlbukomylsnými psychologickými flashbacky, dokonce i s mluveným slovem se zde značně šetří. Marko a Alana zkrátka utváří jejich činy. U nich neschází dostatečně vystavěná motivace, takže i když se příběh odehrává někde někdy a to velmi daleko, je uvěřitelný. A mimochodem značně drsný a značně vtipný. Sága zkrátka je JÍZDA! Sbírá popularity a ceny, nabízí natolik atraktivní mix akce, psychologie a vtipu, že by se mohla začít používat jako příručka pro jiné autory komiksů.

A bez chvály by se neměla obejít ani Fiona Staples. Kanadská kreslířka, jejíž obrazy jsou v tom nejlepším slova smyslu žánrově mainstreamové, aby touhou po artovosti nevytvářela chaos, ale ani neupadla do standardu tolik typickém pro nejrůznější superhrdinské sešity. Výtečně vykresluje především projevy nejrůznějších emočních stavů postav. Ne nutně musí jít o detail, pomáhá si postojem figury, její kompozicí v prostředí a až následně pak barvou. Ta i s mizanscénou jako takovou je naopak střídmější, snad proto i expresivita chování postav tolik vyčnívá.

Jakmile dočtete, pravděpodobně si dáte opakování. Rozhodně budete ale vyhlížet, zda se v edičním plánu BB/artu náhodou už neobjevila nová kniha. Doufejme, že přijde brzy. Dříve, než to vesmír schytá…