Tři kouzelné pohádky v jedné

„Pohádka je jako raneček moudrosti, který nám tu zanechali dávní předkové, abychom si ho vzali na vandr světem a věděli, jak se rozhodovat na rozcestích.“ (Tři bratři, str. 5)

Zdeněk Svěrák se obsadil do role vypravěče, takzvaného písmáka, který sepisuje své paměti a vzpomínky na tři bratry – Jana, Matěje a Pepu. Čtenáři (či dětští posluchači) se tak seznámí nejen s jejich povahami, ale hlavně neřestmi. Honzu rodiče neustále napomínají, že všechno zapomíná. Nevezme si ani meč, když jde osvobodit princeznu! Matěj pořád přemýšlí nad lesem a zvířaty a nedává pozor, když po něm maminka něco chce. Místo borůvek do hrníčku sbírá brouky, ale z těch se koláč neupeče! A Pepa? To je přetrhdílo, roztržité a nešikovné. Nejsou to ale žádní budižkničemové, naši bratři jsou i stateční a mají dobré srdce.

Tři bratři jsou spojením tří tradičních a notoricky známých příběhů: Šípkové Růženky, Červené karkulky a Dvanácti měsíčků. A jak už to tak v pohádkách bývá, každý z bratrů nakonec najde svou nevěstu. Kdo vysvobodí Růženku ze stoletého spánku? Který z chlapců rozpáře břicho vlkovi, aby zachránil Karkulku? A nakonec, kdo pomůže Marušce z Dvanácti měsíčků zabojovat proti zlé maceše?

V porovnání s filmovou adaptací je knížka ryzí pohádkou věnovanou dětem. Nenapovídá tomu pouze její zpracování plné barevných ilustrací, ale také charakter samotného příběhu. To, že v pohádkách vítězí dobro nad zlem, je všeobecně známé, ale v tomto případě není zlo po zásluze potrestáno, avšak pěkně napraveno. A tak například vlk, který snědl Karkulku, nebyl shozen do studny s břichem plným kamení, ale domestifikován a stal se domácím mazlíčkem, který babičce hlídá lesní domek. No není to úžasné? Zdeněk Svěrák zkrátka dětem neservíruje žádné násilí, jak to mnoho pradávných i moderních pohádkářů dělá. Jeho Tři bratři jsou krásným a pozitivním příběhem plným dobra a laskavého humoru.

Hodnocení: 86 %

Autorka: Petra Nováková

Soutěž – ukončena