Top knihy tohoto roku

Keď sa povie Paríž…

→ Anna Gavalda: Prostě spolu

Keď sa povie Paríž, snáď každý si predstaví Eiffelovku, parížskych umelcov na uliciach, krásne parky a historické budovy. Toto mesto je centrom módy, dobrého jedla, vôní a umenia. Môcť v ňom žiť je snom každého romantika…

Kamila je nadaná maliarka. Zdedila výnimočný talent, jej obrazy sú ako živé a ľudia pri pohľade na ne plačú od dojatia. Musí však žiť v malom studenom byte, odkiaľ sa v noci vydáva do upratovať kancelárie na druhej strane mesta. Frank je šikovný kuchár. Má na to, aby sa stal šéfkuchárom v dobrej reštaurácii. Miluje ženy a silné motorky, do ktorých by najradšej investoval všetky peniaze. No zatiaľ musí pracovať odušu, aby zaplatil domov dôchodcov pre svoju babičku. Je pre neho ako mama, tá skutočná ho poslala preč ešte ako dieťa… Philibert je na prvý pohľad tvor z iného sveta. V skutočnosti je to milý mladý muž, pochádzajúci zo starého rodu, ktorého členovia si udržali majetok, hrdosť a dobré spôsoby, menej už zmysel pre realitu a rodinné vzťahy. Ovláda dopodrobna francúzske dejiny, ale odváži sa iba predávať pohľadnice a po večeroch nacvičovať divadlo. Číst celou recenzi

Lidská bytost jako vztah

→ Alan Macfarlan: Japonsko za zrcadlem

S edicí TEMA mám jen a pouze dobré zkušenosti. Co kniha, to otevření dveří do odlišného koutu stále téhož světa. Co kniha, to důkaz, že lze vnímat okolí jako krásu hodnou k opěvování, nebo třeba jako provokaci k diskuzím nad nejednoznačností pravidel. Vzájemně těsně spojená, současně tak pestrá řada byla obohacena o další titul. Japonsko za zrcadlem naprosto kongeniálně odráží tento „jing-jang“ princip samotné edice nakladatelství Kniha Zlín.

Autor opakované dlouhá léta vstupuje na půdu říše, kterou dobře vystihuje poznámka o japonském výrazu „ano“: „hai může sice znamenat ano, ale může také znamenat cokoli od ano přes možná až po ne.“ Nejednoznačnost, ba co víc, rozporuplnost se nachází prakticky za každým rohem, ne skrytá mezi řádky, ale pojmenovaná zcela napřímo, člověkem ze Západu, kterého Japonsko přitahuje a současně i v něčem odstrkává. Číst celou recenzi

Gratulujem, že existujete

→ Bill Bryson: Stručná historie téměř všeho

Kedy ste mali naposledy rozčítanú nejakú vedeckú knihu? Vravíte, že nikdy? A že z fyziky či chémie ste mali v škole nočné mory? Práve pre vás vznikla Stručná historie téměř všeho!

Vedci priniesli za posledných 300 rokov úžasné množstvo informácií o svete, v ktorom žijeme. Zo všetkých týchto objavov by sme mali byť po správnosti skutočne nadšení… Žiaľ, to sa deje už len málokedy. Veda je stále menej populárnejšia a predmety v školách ako fyzika, chémia, geografia a pod. patria medzi najmenej obľúbené. Nepomáha tomu ani literatúra – veď kedy ste videli v zozname najpredávanejších kníh nejakú odbornú knihu? Číst celou recenzi

V šedých tónech

→ Ruta Sepetysová: V šedých tónech

V patnácti letech chcete mít normální pubertální starosti. Řešit školu, první dětské lásky a objevovat svůj talent. Rozhodně nechcete řešit, jestli do večera přežijete, nebo ne. V šedých tónech je působivá a emotivní výpověď o temné stránce evropské historie.

Lina je patnáctiletá holka. Není na ní nic zvláštního, právě se poprvé zamilovala a zjistila, že má obrovský talent na malování. Přijali ji na vysněnou školu, žije ve spokojené rodině s milujícími rodiči a mladším bráškou. Ideální život… Tedy, byl by ideální, kdyby se nepsal rok 1941 a Lina nežila v Litvě. V té Litvě, kterou si podmanil Stalin a nepohodlné Litevce vyhnal na Sibiř. Tam se ocitá i Lina s maminkou a bráškou Jonasem. Tatínek s nimi není, nemají o něm téměř žádné zprávy. V krutých podmínkách Sibiře spolu s dalšími vězni bojují nejen o to, aby se dožili rána (mnozí se ho nedožijí), ale také o svou důstojnost (tu mnozí prodají za pohodlnější život). Lina s pomocí své touhy po návratu do Litvy a díky svému výtvarnému talentu hledá cestu a sílu k přežití. Číst celou recenzi

Zapomeňte na Děti z Bullerbynu, svět je mnohem krutější

→ Eric Powell: Goon 2 – Mé vražedné dětství

“Viděl jsi toho orangutana? Vypadal tak romanticky pod tou pouliční lampou a potom shořel v plamenech,” zamumlá bezejmenný chlapík v jednom z oken komiksu Erica Powella. Nikdo jej neposlouchá, nikdo na něj nereaguje a nikdo, ani autor, nám neřekne, proč tohle mají orangutani v jeho komiksu ve zvyku. A takový je Goon.

Komiks, jehož obálka a název ve mně vbuzovaly neochvějnou obavu, že budu chtít, aby ComicsCentrum vydalo všechna jeho pokračování. Hned. Nebudu chtít čekat. Ač natěšený, přesto mě Powell překvapil. Ne v samém závěru. Ale prakticky na každé straně. Zjistil jsem, že číst si komiks od Erica Powella, to je jako jít se zavázanýma očima na procházku, o kterou se stará opilý pošuk s prstenem Arabely. Opravdu jsem netušil, co na mě za chvíli vykoukne, co za kreaturu vstoupí do děje, nebo čím vším přeruší Powell dynamické vyprávění, aby znásobil absurditu svého vesmíru. Goonpřináší hrdiny a poetiku, s níž chci coby čtenář i nadále žit! Číst celou recenzi

Jedenáctý román, osmnáctá kniha

→ Dag Solstad: Jedenáctý román, kniha osmnáct

Ta kniha mě přilákala svým názvem, ale o zvědavosti nemůže být řeč. Daleko více jsem cítil vztek, že někdo, kdo je veleben jako nejlepší norský spisovatel, prokáže takovou nechuť vymyslet byť ten sebeblbější název a místo toho se spokojí se suchým, pořadovým číslem.

Já vím, každý třetí spisovatel je teď ten nejlepší a velebeni jsou v podstatě všichni. U Solstada ale nejde o hloupou vábničku, která by se nalepila na obal. Více než milovníky knih přitahuje milovníky přemýšlení, a to už celých (plus minus) padesát let. Není divu. Stal se komentátorem společnosti, prošel si názorovým spektrem pěkně z leva doprava a nebál se ani břitkých kritik či esejů. Nakonec se zabydlel v prostředí, které mu sluší nejvíc a které po celou dobu z jeho románů pomrkávalo – v prostředí existencionálních dramat. Číst celou recenzi

O lásce, o hříchu a strachu z pravdy

→ Sylvain Reynard: Gabrielovo Inferno

Dante spatřil svou Beatrice a věděl, že je to ona, kdo ho zachrání. Julianne na Gabriela, svého Danteho, nikdy nezapomněla, ale jak se zdá, on na ni ano. Ona je však rozhodnuta svému slibu dostát.

Gabriel Emerson, profesor a odborník na Danta Alighieriho žije osamělý život, který naplňují neznámé ženy, pokušení, sexuální napětí, ale především prázdnota. Hluboká, bolestná tajemství z minulosti nosí hluboko v sobě a mezi svými studenty je vnímán jako chladný a nemilosrdný. Přesto jsou jeho přednášky hojně navštěvovány a v dívkách a ženách vzbuzuje touhu, touhu, kterou neopětuje. Julianne ve skrytu duše doufá, že se to změní. Že až se na ní podívá, uvidí jí, uvidí svou Beatrice. Když se však spolu po šesti letech setkají, není to takové, jaké si pamatovala. Gabriel se na ni dívá chladnýma modrýma očima a čiší z něj nevysvětlitelná nenávist. Číst celou recenzi

Harry Hole ještě žije, divíte se?

→ Jo Nesbø: Levhart

Nová „holeovka“ Levhart se směle řadí po bok Sněhuláka a můžeme ji bezpochyby zařadit do škatulky „to nejlepší od Joa Nesbøho“. Fakt! Bude to za 100 %.

Harryho Holea nalézáme v Honkongu. Žije v zatuchlé díře, má dluhy z dostihů, fetuje a bojuje s démony, kteří mu z posledního případu zbyli. Ráchel s Olegem jsou pryč, a tak Harry bloumá od jedné dávky opia nad nudlovou polévkou k druhé. Mladá kriminalistka Kaja Solnessová má Harryho najít a dotáhnout zpátky do Norska. Je totiž jediný, kdo může vyřešit případ vražd dvou žen, které utonuly ve vlastní krvi. Harry odmítá, poprvé, podruhé, potřetí souhlasí. Jeho otec totiž leží na smrtelné posteli, a to se zdá být jedinou motivací pro návrat do města, které je plné přízraků minulosti. Číst celou recenzi

Osudový Pokoj smrti

→ Jeffery Deaver: Pokoj smrti

Příkaz k zabití amerického občana na Bahamách je začátkem pavučiny intrik. Byl „Pokojem smrti“ hotelový pokoj, kde byl Moreno ubytován, nebo šlo o něco jiného?

Lincoln Rhyme se setkal už s pěknou spoustou podezřelých, ale že by se měl postavit proti vládě Spojených států a přímo americkému prezidentovi? To ještě nikdy. Tenhle případ může být zlomový pro kariéru každého, kdo se do něj zapojí. Přesto Rhyme ani Amelie Saschová necouvnou, i když má Amelie značné pochybnosti, zda mají šanci uspět. Kdo vydal rozkaz k zabití, to vědí, ale kdo stiskl spoušť, to ještě musí Rhyme s ostatními zjistit. Bahamská policie jim moc nepomáhá, případ smrti Morena odložili k ledu s tím, že za vším stojí pravděpodobně kartely. Rhyme však potřebuje fyzické důkazy, a tak zbývá jediná možnost, udělat si malý výlet. Pro kvadruplegika, jako je Lincoln, to ale není úplně jednoduché. Číst celou recenzi

Magické sily sveta 1Q84

→ Haruki Murakami: 1Q84 – Kniha 3

Existujú knihy, ktoré sa vám zadrú pod kožu. Knihy, ktorých dej je čarovný a postavy nezabudnuteľné. Sú to knihy, ktoré majú potom na svedomí, že na sociálnych sieťach zdieľame obrázky o svojej závislosti na čítaní, knihy, ktoré možno prečítame len raz, ale nevytlačia nám ich z hlavy žiadne lacné romány ani napínavé detektívky. Pre mňa je jednou z takých kníh 1Q84.

Román 1Q84 od Haruki Murakamiho vyšiel po vzore originálneho vydania rozdelený na dve časti (Kniha 1 + Kniha 2 spolu). Na poslednú časť, Knihu 3, sme museli čakať celý rok. Je záverečná tretina knihy iba predvídateľnou dohrou alebo je to ten posledný dielik puzzle, na ktorý sa počkať oplatilo? Číst celou recenzi

Těsně pod stupni vítězů