Tiše, hory hovoří

Hosseini umí vyprávět zdánlivě prosté zápletky způsobem, který rozechvívá duši. Chápu, zní to jako z recenze vystavěné těmi nejlacinějšími klišé. Proč si však nepomoci souslovím, které Hosseiniho knihy (a tu poslední nevyjímaje) tak dobře charakterizují? Zatímco ústřední střet románu A hody odpověděly lze vypsat do jednoho krátkého souvětí (v podstatě jde o mozaiku naskládanou za šedesát let, kdy k sobě mají znovu nalézt cestu dva v dětství odloučeni sourozenci), jeho paletu pocitů stejně snadno postihnout možné není. A vlastně to znamená nejen důvod k pochvale, ale i k určité formě zklamání.

A hory odpověděly totiž obecně získávají velmi příznivé čtenářské reakce, současně se mezi nimi najde řada těch, jež staví svou kritiku na nudě, nepřehlednosti, místy zbytečnému patosu. Ano, všechno z toho jsem pocítil i já sám. Můžou za to komplikovanější, melodií si podobná jména postav, stejně jako střídání vypravěčských perspektiv, kdy co část knihy, to jiná postava/úhel pohledu, jiný osud a také náš jiný postoj k látce. Hosseiniho dobrý úmysl vychází vesměs velmi dobře, ano, vlastně velmi dobře se hodí, protože jde o jakousi pěknou dvojku. Rozsáhlost co do času i prostoru, v němž o odloučených sourozencích autor vypráví je dvousečná. Na jedné straně umožňuje nahlédnout do složitosti hned několika aktérů příběhu, být tedy plastičtější, a samozřejmě ve výsledku také zapracovat na intenzivním finále. Na straně druhé odvádí mnohdy pozornost od ústřední linie a v některých částech doplácí na nemoc typickou pro povídkové soubory – a tedy na kvalitativní nekonzistentnost.

Román A hory odpověděly se dočkal i zvukové podoby. Nahrávku vydalo Tympanum a při výběru interpreta vsadilo na zkušenou Renatu Volfovou. Její přednes, především díky barvě hlasu, v sobě kongeniálně k textu nabízí citlivost a křehkost, která výslednému vyznění knihy ještě více napomůže.

P.S.: Rozhodně však doporučuji knihu příliš neodkládat a číst/poslouchat bez výraznějších pauz. Její (za)působení se tím znásobí. A rozechvění duše, o němž byla řeč zkraje, vás nemine.

Audiokniha je k dispozici i v mp3.