Jeden z nás blog

Thriller plný falše, intrik a lží

Tohle newyorské předměstí působí tak mírumilovně, že? Návštěvníci místním závidí život jako z pohádky, ale ti moc dobře vědí, že mají ledacos skrývat. Některá tajemství jsou nevinná, jiná by vás pohoršila, ale pak jsou tam i taková, kvůli kterým se vraždí.

Americká spisovatelka Shari Lapena (1960) pracovala jako právnička a učitelka angličtiny. Do světa literatury vstoupila thrillerem Manželé odvedle. Kniha nadchla čtenáře i literární kritiky a posbírala řada prestižních cen. Podobně úspěšný byl i druhý titul Někdo cizí v domě. Nyní je Lapena spisovatelkou z povolání. Aktuální novinku Jeden z nás vydalo nakladatelství Kalibr a autorce se v ní rafinovaným způsobem podařilo skloubit klasickou hádanku s temným psychologickým thrillerem.

Po přečtení anotace vás hned napadne, že Jeden z nás připomíná kultovní seriál Zoufalé manželky. A víte, že je to možná záměr? Máme tady idylické předměstí plné atraktivních a bohatých lidí, kteří si o sobě myslí, že jsou morálně na výši a že by se nikdy nedopustili ničeho nezákonného. Jenomže jedna z opor místní komunity zjistí, že se její pubertální syn vloupal do několika domů. Co teď? Manžel a právník radí zatloukat, ale jí se uleví až potom, co napíše omluvné anonymní dopisy a strčí je do domu svých sousedů.

To, co původně působilo jako hodně špatný vtip, se brzy změní v nefalšovaný horor. Jeden z místních mužů nahlásí pohřešovanou manželku a ta je později nalezená mrtvá. K chlapcově smůle jde o muže, kterého navštívil pod rouškou tmy. Jeden z nás je báječně čtivý thriller plný falše, intrik a lží. Ačkoliv budete ochromeni hrůzou a bude vám běhat mráz po zádech, autorce se nějak povedlo atmosféru děsu vyvážit hodně cynickým, až černým, humorem.

Shari Lapena zneužívá vaše očekávání, hraje si s vámi jako kočka s myší, ale vy ji za to budete milovat a budete si přát, aby vám toho naložila ještě víc. Každý tu něco skrývá, a i když to třeba myslí dobře, může se stát, že jeho chování vyústí v tragédii. Jeden z nás je promyšlená detektivka i dech beroucí thriller. Příběh volá po filmovém zpracování a docela by mě zajímalo, co filmaři vyzdvihnou. Zda komplikované zápletky, nebo jízlivý humor nahánějící hrůzu.

Jeden z nás audio blog

Příběh vychází zároveň také jako audiokniha

Autorka má úžasný smysl pro ironii, pro sebeironii a nebojí se shodit sama sebe i žánr detektivky. I v tomto žánru se našli odvážlivci, kteří se nebojí parodie a s gustem posouvají hranice možného, ale Lapena zašla ještě dál. Ona moc dobře ví, proč detektivky kupujeme a proč je potom po nocích hltáme. Protože má v malíku pravidla žánru, naservírovala vám všechna vodítka k řešení, ale ono vám to stejně nebude nic platné.

Lapena už dávno naznačila, jakou cestou se hodlá ubírat. Stejně jako my miluje zašmodrchané zápletky, šokující zvraty a famózní finále plné překvapení. Vyhovuje jí uzavřené prostředí a skupinka lidí, co se zná a vidí si takříkajíc až do talíře. Jeden z nás vás vyděsí k smrti, ale zároveň i pobaví. Na jejím psaní si vytvoříte závislost a celou dobu jí budete viset na rtech. Až knihu dočtete a budete znát totožnost vraha, přečtete si ji znovu, abyste si vychutnali její genialitu. A potom ji budete doporučovat dál stejně jako já.

Veronika Černucká