Tappi jede!

Marcin Mortka slovem a Marta Kurcezwska obrazem nás znovu vtahují do světa na pomezí historie a fantastické pohádky. Zatímco v první knize Viking Tappi a jeho kamarád sobík Chichotka prožívali hned několik na sobě ne tolik závislých dobrodružství, v pokračování nazvaném Tappiho putování po Šumících mořích se vše prakticky točí kolem jedné ústřední zápletky. Výstavbou knihy Mortka nicméně stále udržuje čtenáře nejen v napětí díky vhodně rozvržených kapitolách, ale napomáhá i k tomu, aby právě ony kapitolky byly čteny dětem před spaním na pokračování. Souvislejší způsob vyprávění Mortka zvládá velmi dobře. Nejenže nás zkraje knihy znovu uvede do místa, resp. stručně představí hrdiny, ale následně pak skrze drobné kolize potvrzuje povahové rysy ústředních hrdinů. Je však tentokrát o něco důslednější ve vypracování konkrétního konfliktu a musí (a daří se mu to) budovat napětí nejen uvnitř jednotlivých kapitol, ale napříč celou knihu a postupně příběh vygradovat.

Humor v Tappim není naivní, ani vlastně příliš okatý. Spíše sympatický. Ačkoliv Chichotek a Tappi se od sebe tolik neliší, přesto mezi nimi vznikají „jiskry“, které dávají vyprávění rytmus a čtenáře baví. (Tak, jak je to typické pro tzv. buddy příběhy.) Konflikty zase nejsou o nějakém krvelačném souboji, spíše zde vítězí rozum, než uplatnění síly. A samozřejmě zde má velkou roli společnost – spolupráce – přátelství.

Stejně jako jsem je chválil minule, udělám to i nyní. Ilustrace jsou vskutku povedené. Volba, že budou černobílé, kreslené tužkou, využívající ne vždy úplně vyhlazenou linku, byla správná. Krásně zapadají do textu, podporují jej, jsou kultivované.

Tappiho nová dobrodružství tak opět potvrzují, že vydat se s tímto hrdinou na putování, se vyplatí.