Hacker v

Světový kolaps pomocí digitální sítě

Britský spisovatel a scénárista James Swallow (1969) není ve světě literatury žádným nováčkem. Na svém kontě má přes čtyřicet úspěšných románů, které napsal během patnácti let. V současné době pracuje pro televizi a rádio, píše knihy a věnuje se také žurnalistice. V roce 2016 vyšel jeho špionážní thriller Nomád, první díl trilogie s tajným agentem Marcem Danem. Druhý díl s názvem Exil vyšel o rok později. Aktuální Hacker je završením série a rovnou vám řeknu, že se máte opravdu na co těšit.

Zdálo by se, že Hacker bude chlapská a testosteronem nabušená próza, ale opak je pravdou. Swalow myslel i na emancipované čtenářky a poskytl jim hned několik silných ženských hrdinek. Madrigal je sice mrcha par excellence, kterou bychom měli nenávidět, ale její postava vzbuzuje i trošku obdivu. Ještě více se vám dostanou pod kůži dvě Marcovy pomocnice. Jedna je vycvičená agentka, druhá specialistka na všechno, co se točí kolem počítačů.

Swallow velmi čtivým způsobem zpracoval několik moderních ožehavých témat. Světová katastrofa pomocí digitální sítě není v žánru špionážního thrilleru žádnou novinkou, ale on téma zpracoval tak, že mu uvěříte každé slovo. Hlavní hrdina Marc Dane je sympatický chlápek odvedle, který vypadá jako váš soused nebo kamarád. Je na hony vzdálený neohroženým a svalnatým týpkům, jak je známe z akčních filmů. Marcovi budete držet palce a on vás přesvědčí o tom, že svět zachraňujete spolu s ním.

Protože jsme ve špionážním thrilleru, nechybí tady ani intriky, kamufláže a dvojití či dokonce trojití agenti. Hrdinové používají identity, které zrovna potřebují, a z přítele může být v další kapitole nepřítel na život a na smrt. Marc Dane musí vypátrat a zneškodnit nemilosrdnou teroristku známou jako Madrigal. Jejich souboje probíhají v digitálním světě i v zaprášených uličkách starých měst. Protivníci jsou nelítostní, ale nelítostný dokáže být i Marc.

Swallow vytvořil neuvěřitelně lidského agenta s komplikovaným osobním životem. I když vám samozřejmě doporučuji číst trilogii chronologicky, Hacker vysvětluje řadu událostí, které se přihodily v předcházejících dílech. Hacker se dá číst klidně jako první, ale počítejte s tím, že svět Jamese Swallowa a jeho Marca Danea vás okouzlí natolik, že se okamžitě vrhnete na Nomáda i na Exil. Hacker je velmi slušně napsaný špionážní thriller, a jestli je jeho autor v něčem naprosto unikátní, potom je to smysl pro detail. Jako vypravěč je důkladný a precizní. Přiznám se, že nemám ráda podrobnosti týkající se technických podružností, ale v Hackerovi mě vyloženě bavily.

Máte-li rádi napínavé příběhy, nenechte si Hackera ujít. Marc Dane vás zavede do světa, kde nikdo není tím, za koho se vydává, a kde je morálka považována za slabost. Marc Dane je ve své podstatě moderní kovboj. Zjeví se odnikud, aby zlikvidoval padouchy a zachránil nevinné před katastrofou biblických rozměrů. Otázkou ale je, zda bude jeho mise úspěšná a zda se on sám dožije konce knihy. Jsme přece v závěrečném díle trilogie a tam se může stát cokoliv, že?

Veronika Černucká