Svět Lovců stínů

Clary Frayová je docela obyčejná patnáctiletá holka. Nejraději tráví čas se svým kamarádem Simonem a skicákem, do kterého si kreslí všechno, co jí padne do oka a nad čím nemůže přestat přemýšlet. Její rodinu tvoří umělecky nadaná a někdy až přespříliš ochranitelská matka a všudypřítomný strýček Luke. Život se jí převrátí vzhůru nohama, když začne vidět lidi, které nikdo jiný nevidí. A rozhodně to není jen halucinace.

Svět totiž není bez skrytých tajemství. Spolu s námi se po ulicích prochází také podsvěťané – upíři, vlkodlaci, víly, elfové, skřítkové, čarodějové…, kterým byste se měli vyhnout obrovským obloukem. Jenomže kromě těchto nebezpečných tvorů můžeme narazit i na ještě daleko nebezpečnější. Na démony. Kvůli nim existují Lovci stínů. Jsou tu od toho, aby nám kryli záda a střežili naše nevědomé bytí.

Zdá se, že pro Clary má osud přichystaný svůj vlastní scénář. Takový, co zahrnuje přitažlivého lovce Jace, jeho mírně otravného parabatai Aleka a jeho tak trochu drsnou sestru Isabelu… a taky záchranu matky… a vlastně vůbec celého světa. Do všeho se zaplete jeden vyznavačský a značně Voldemortovsky laděný kult, andělský pohár, meč, zrcadlo a motorka na ďábelský pohon. A to se teprve rozjíždíme… Vypadá to, že nechvalně proslulý Valentýn, který by rád ze světa sprovodil všechny podsvěťany a nastolil vládu nefilim (k čemuž mu sloužilo uskupení s názvem Kruh) není tak úplně mrtvý, jak by si Lovci stínů přáli. Bývalý Kruh se opět začíná probouzet k životu a do všeho je zapletená také Clařina matka. Po té jako by se slehla zem a Clary tuší, že v celém příběhu sehraje mnohem důležitější roli, než se na první pohled zdá.

Cassandra Clare si dokázala získat srdce čtenářů po celém světě. Svou spisovatelskou dráhu odstartovala v roce 2007 vydáním prvního dílu původní trilogie Nástroje smrti, kterou se o pár let později rozhodla rozšířit o další tři díly a prequelovou sérii Pekelné nástroje. V rukávu ovšem schovává nápady na další tři trilogie stejného universa a hromadu doplňkových příběhů. Judith Rumelt, jak zní pravé jméno autorky, se narodila v roce 1973 v Teheránu americkým rodičům. Jako dítě často cestovala, dostala se tak do Švýcarska, Anglie i Francie. Do Spojených států se vrátila až na střední školu, později pracovala v několika časopisech, mimo jiné také v The Hollywood Reporter. Během života v Los Angeles začala psát fanfikci pod jménem Cassandra Claire.

Její The Draco Trilogy, fanfikce založená na světě Harryho Pottera, a The Very Secret Diaries, fanfikce založená na Pánovi prstenů, se brzy staly velice populárními. Kvůli odhalenému plagiátorství byly ovšem za čas z internetu staženy a později nalezly svou novou podobu právě v Nástrojích smrti, které vydala pod jménem Cassandra Clare. Autorka se spřátelila se spisovatelkou Holly Black a občasně na sebe navzájem v knihách odkazují. V plánu mají také společnou pětidílnou sérii Magisterium.

Clare ve svém světě kombinuje několik oblíbených prvků paranormálních knih. Nechybí celá řada nadpřirozených bytostí, silné a nebezpečné magie a pořádné akce. Hlavními hrdiny jsou teenageři, kteří svět zbavují všeho démonského a vyžívají se v sarkasmech. Není nouze o překvapivé zvraty, odhalování tajemství minulosti a hledání sebe samého. Knihu si tak nejvíce užijí spíše dospívající čtenáři, co by nějakou tou magickou runou na těle určitě nepohrdli.

Zatímco v zahraničních kinech si filmová adaptace prvního knižního dílu už svou premiéru odbyla, my si na českou ještě chvíli počkáme. Ačkoliv v zahraničí film příliš kladné kritiky nesklízí, produkce ještě od plánu začít natáčet pokračování už na podzim v Torontu neupustila. Taktéž se pracuje na scénáři k prvnímu filmovému dílu Pekelných nástrojů. Autorka má celosvětově širokou základnu fanoušků, kteří jsou rozhodnuti Clare za všech okolností podržet a kteří se nemůžou dočkat dalších knih, filmů a hromady merchandisingu.

Hodnocení: 80%

Autorka: Petra Sýkorová (Syki)

Soutěž