f94a11b4

Srabáčka si zamilují všichni

Český spisovatel Marek Epstein (1975) vystudoval scenáristiku a dramaturgii. Ve svém oboru se pohybuje už pěknou řádku let a na kontě má řadu úspěchů. Věděli jste, že byl scénáristou známé české pohádky Anděl Páně 2? Od psaní scénářů to k beletrii není nijak daleko, a tak se Epstein rozhodl, že rozšíří svůj repertoár. V roce 2006 debutoval novelou Ohybač křížů. Srabáček s podtitulem Průvodce začínajícího hrdiny je sice dětská kniha, ale věřte mi, že pobaví všechny generace.

Srabáček – průvodce začínajícího hrdiny je moderní pohádka v duchu pohádek od Karla Čapka nebo Jana Wericha. Hlavním hrdinou je malé plyšové prasátko, které se rozhodlo, že vám bude vyprávět své životní dobrodružství. Ehm, vlastně jediné dobrodružství, které kdy zažilo. Srabáček je trošku zbabělec, trošku popleta a trošku zmatkář. Jeho kapitoly psané v první osobě vám budou připadat vtipné a naivní. Srabáček pozoruje svět dětskýma očima a vaši mrňousové se do něj zamilují.

Pokud se ale chcete dozvědět něco užitečného, raději si počkejte na kapitoly, které v první osobě vypráví autor. Ten vše uvede na pravou míru a vysvětlí, cože to vlastně Srabáček prožil. Epstein má svérázný smysl pro humor a nadsázku. Dokáže si udělat legraci i sám ze sebe a v knize najdete řadu vtípků, které pochopí pouze dospěláci. Ostatně, ukázkovým příkladem je Kčenka. Že nevíte, o co jde? Kčenka je nepovedená plyšová Kačenka. Vyrobili ji v Číně, a když psali štítky, nějak jim vypadlo písmenko „a“.

Mrňák je Srabáčkův malý páníček. Společně s Kčenkou sdílejí postýlku a Srabáček s Kčenkou se snaží, aby z Mrňáka vyrostl užitečný lidský jedinec. Problém nastane, když Kčenka zmizí. Srabáček se bojí, že se jí stane něco hrozného, a tak se ji vydá zachránit. Jeho dobrodružství je ve skutečnosti spíše anti-dobrodružství. Srabáček nemá žádné povědomí o světě, ničemu nerozumí a nechápe, proč lidé dělají různé věci. Když se k němu přidá přemoudřelý opelichaný papoušek Žako, je nám jasné, že se ti dva řítí do katastrofy.

Cílovou skupinou knihy jsou čtenáři od sedmi let, ale bláznivé epizody zbabělého Srabáčka a potrhlého Žaka pobaví i batolata nebo předškoláky. Srabáček – průvodce začínajícího hrdiny nadchne i ty, kteří budou předčítat. Jen pozor na to, abyste se nesmáli v jiných pasážích než vaše ratolesti. Autor promine, ale některé jeho nápady jsou hodně pubertální. Hodně originální a svěží (nechci říct švihlý) je i styl vyprávění. Srabáček dokazuje, jak krásná dokáže čeština být, a jaká je škoda, když nevyužíváme všech jejích rovin.

Úžasnou grafiku podtrhují ilustrace od Anety Žabkové. Ty hýří barvami, jsou nápadité a často fungují jako vtipy. Srabáček – průvodce začínajícího hrdiny je tak trochu jiná pohádka, proto nečekejte sentimentální konec v duchu: A žili spolu spokojeně až na věky. Srabáček je možná trochu cynický, ale myslím si, že dětem nabídne víc než srdceryvné pohádky. Děti uvidí, jaký je život, pochopí, v čem spočívá podstata přátelství, a navíc se budou báječně bavit. A to rozhodně není málo.

Veronika Černucká