Síla písma

Abigail bylo šestnáct, když se stala svědkem pádu Jericha, který vyplenili egypťané. Všechny muže pobili a neměli úctu ani k ženám. Po tomto hrůzném zážitku si přísahala, že již nikdy nedopustí, aby její rodina byla vyhnancem a musela se protloukat bídou. Provdala se za bohatého vinaře Josefa a našla tak nový domov, nad kterým držela pevnou ale vstřícnou ruku. Její syn Eliáš měl tři dcery a nejstarší Lea se měla provdat za bohatého stavitele lodí Jótama. Jenže kvůli nepříznivému sledu událostí Eliáš svou dceru Jótamovi odmítl dát a tím si udělal mocného nepřítele. Naštěstí v této svízelné situaci přišel do Eliášova domu mladý písař David, kterému Lea učarovala. Začíná tak boj o čest rodiny a její postavení.

Recenze na další knihu od Barbary Woodové se mi nakonec píše velmi těžko, protože jsem na jejích knihách vyrůstala a prošla jsem si obdobím, kdy jsem nečetla skoro nikoho jiného. Když jsem začala číst první řádky, dýchla na mě ta dobře známá atmosféra, kterou jsem si pamatovala a těšila jsem se na připomenutí starých časů. Netuším, jestli je to tím, že jsem vyrostla a dala jsem přednost jinému žánru, nebo zda je na vině autorka, ale po prvních padesáti stránkách knize dochází dech a společně s objemem stran, které čtenáře čekají, přichází zděšení, jak se tohle bude ještě vyvíjet. Mohu vás uklidnit, zlepší se to! Jen je potřeba prokousat se začátkem.

Příběh sám o sobě je zajímavý, ale lehce překombinovaný. Oproti jiným ženským románům rozhodně není předvídatelný (ač se to na začátku může tak zdát). Ke konci vás kniha doslova připoutá a nezbývá vám nic jiného, než pokračovat ve čtení, dokud nebude konec.

Jelikož autorka našla inspiraci ve třech různých prvcích, v knize se toho stane opravdu mnoho a osobně si myslím, že kdyby knihu rozdělila na více románů, bylo by to lepší. Bohužel tím, že chtěla do příběhu zakomponovat vznik znaku hada a hole, vznik abecedy a ještě Hatšepsut s Tutmosem III., příběh se na začátku vleče a ke konci má najednou rychlý zvrat, který je trochu zbytečný a zavání klišé.

I tak je Had a hůl velmi povedený a autorka dokazuje, že jí psaní stále jde a dokáže prefektně vykreslit atmosféru doby. Všechny ženy jsou v knize silné a odhodlané a ačkoliv není zrovna emancipace v kurzu, dokáží se o sebe postarat. V Abigail naleznete silnou matku, která se snaží udržet rodinu pohromadě. Leu si zase zamilujete díky její oddanosti rodině a učenlivosti. Nejinak je tomu i u mužů, kteří ačkoliv to dříve nebylo běžné, své ženy milují a jsou ochotni pro ně udělat cokoliv, klidně i porušit slib.

Kniha se celkově velmi dobře čte, ale nedosahuje kvalit jiných autoršiných děl, jako jsou například Panenky z ráje nebo Posvátné místo, které podle mě stojí na piedestalu ženské literatury.

Autorka: Ema Krhovská