Recept na pohodu a šťastný život

Před několika lety jsem strávila měsíc v Dánsku a byla to úžasná životní i pracovní zkušenost. Byla jsem tam na stáži na jednom úřadu, kde oproti mé dosavadní zkušenosti s úřady vládla neskutečná pohoda. Všichni spolu skvěle vycházeli, dvakrát denně se celé oddělení scházelo u kávy, kterou úřad poskytoval zdarma, a společně nad domácím moučníkem se klábosilo. Moji dočasní kolegové mě střídavě zvali na večeře domů do svých útulných bytů. Krom toho jsem bydlela v komunitní vesnici, kde se čtyři večery v týdnu společně vařilo a večeřelo – ke stolům s výborným jídlem zasedalo vždy kolem 50 lidí. Na stolech vždy hořely svíčky, z kamen sálalo teplo (byla jsem tam v listopadu) a všichni se nenuceně bavili. Ta životní pohoda mě tenkrát úplně vyrazila dech a na svůj pobyt ve Vejle jsem nemohla dlouho zapomenout.

Až po letech jsem zjistila, že za to vše asi může „hygge“ (čte se přibližně hue-gah, nebo hju:ga – zdroje se různí). Co to je hygge? Věřte nebo nevěřte, Dánové mají pro pocit spokojenosti, sounáležitosti, radosti, tepla a pohody vlastní slovo. Hygge, to je prostě když sedíte s horkým čajem v pohodlném křesle a posloucháte oblíbenou hudbu, čtete si, nebo hrajete s dětmi deskové hry. Hygge, to je rozsvícená svíčka, čerstvě upečený koláč a sálající krb.  Hygge, to je když k vám přijdou kamarádi, jí se dobré jídlo a konverzace příjemně plyne. Hygge, to je kytka na stole, fotka v rámečku a láskyplný vzkaz od partnera či spolubydlícího na ledničce. Hygge, to je uklizený byt, ve kterém se cítíme příjemně a bezpečně, kde mají své místo všechny věci, které máme rádi. Hygge, to je luxus horké koupele v koupelně osvícené svíčkami.

Právě díky hygge jsou Dánové považováni za nejšťastnější národ na světě. Potvrzuje to řada anket, třeba výzkum Evropské komise Eurobarometr, nebo studie nazvaná Zpráva o štěstí ve světě, kterou pro OSN vypracovala Columbijská univerzita v New Yorku a která zkoumala míru štěstí ve 156 státech.

A právě fenoménu hygge se věnuje stejnojmenná kniha Hygge – Tajemství spokojeného života, kterou napsala napůl Dánka a napůl Britka Lousia Thomsen Britsová a vypovídajícími fotografiemi ji doplnila Susan Bellová. Je to útlá knížka, která vám na 192 stránkách ukáže, co je to hygge a jak ho dosáhnout. Obsah knihy je rozdělen do pěti kapitol: Někam patřit, Úkryt, Pohodlí, Pocit pohody, Jednoduchost, Oslava, každá kapitola je kromě krásných doprovodných fotografií dále doplněna i motivačními citáty (od matky Terezy přes Hanse Christiana Andersena až k Albertu Einsteinovi), krom toho knihu doplňuje i seznam další literatury a pro snazší orientaci i rejstřík. Knížka se stala bestsellerem ve Velké Británii i v dalších západních státech – všichni chtějí vědět, jak to ti Dánové dělají, že jim to vše tak funguje.

Knížka vypadá výborně, musím ale přiznat, že jazyk, kterým je napsaná, mi úplně neseděl. Nevím, zda je to otázka překladu (z anglického originálu přeložila Radka Klimičková), nebo jde opravdu o autorčin autentický rukopis, ale pro mne jsou věty typu: „Abychom utkali látku pohody, spřádáme mnoho vláken“ či „Každý rodinný život je lemován vzpomínkami, památkami, zvyky a tradicemi, které tvoří naši obživu“, nebo „V jádru každé rutiny je disciplína, která ponechává prostor pozoruhodnému ve všednosti“, na hranici snesitelnosti… Možná jsem ale jen přecitlivělá nebo nejsem na podobný druh knih dosud zvyklá.

I přesto mě ale kniha inspirovala. Během letošních vánoc jsme vypálili neskutečné množství svíček a vypili spoustu svařáku a horkého čaje. Budu to muset sice ještě vyladit, ale jako začátek to nebylo vůbec špatné. Zkuste to taky – dělejte to, co vás činí šťastnými, v příjemném prostředí a s milými lidmi. Anebo si uvařte horké kakao, zabalte se do deky a vezměte do ruky knížku o hygge. Pocit štěstí zaručen.

Hodnocení: 70 %

Autorka: Hana Kubíková