Rasputinův stín se opět probouzí k životu

Leo Sokolov žil poklidný život se svou ženou Daphne jako spořádaný americký občan, středoškolský učitel fyziky a mírný tichý muž. Nikdy ale nezapomněl na své kořeny v Rusku, na dobu, která předcházela jeho útěku. A minulost opět zaklepala na dveře. Buď jim dá to, co chtějí a oni mu vrátí Daphne, nebo zemře. A Sokolov je ochotný pro svou lapušku udělat cokoliv, i kdyby ho to mělo stát život. Na druhé straně barikády stojí Sean Reilly, agent FBI, který byl společně se svým partnerem přivolán k úmrtí pádem z okna. Obyčejně by je k něčemu takovému nikdo nevolal, ale mrtvým je muž z ruské ambasády, a proto je zapotřebí jednat opatrně. Spolupráce z ruské strany také nehrozí, takže si s tím vším budou muset poradit sami. Případ sám o sobě ale nedává smysl. Mrtvý muž není obyvatel domu, manželé Sokolovovi vypadají na starý, milý pár a v bytě to vypadá na zápas. Sean má před sebou jednoho mrtvého muže, dva nezvěstné občany a zástupkyně ruské ambasády Larisa Čumičevová zatvrzele mlčí o spojitosti mrtvého s rodinou. Je mu jasné, že tohle nevypadá dobře.

Kromě oficiálního případu se Reilly pouští i do osobní odplaty. Je rozhodnut najít a zničit muže vystupujícího pod krycím jménem Corrigan. Je si vědom toho, že to, co dělá, je nelegální a trestné a že s největší pravděpodobností skončí za mřížemi, ale je mu to jedno. Musí vypátrat Corrigana a zjistit, co za psychologické a mučící techniky použil na jeho čtyřletého syna Alexe. Aby toho nebylo málo, oficiální případ se komplikuje, když počet mrtvých začíná narůstat a hráčů v téhle hře přibývá. Záhadný střelec totiž nerozlišuje mezi agenty FBI, CIA, policisty, nebo ruskými bratky. Střílí s takovou přesností, že rozum zůstává stát. Se zarputilostí a odhodláním si jde za svým.

Kniha Rasputinův stín je zasazena do současnosti, zároveň ale čerpá z minulosti a tajemného působení Rasputina na carskou rodinu. Dávné skryté dědictví, které našel malý chlapec, ovlivnilo celý jeho život a nasměrovalo ho k objevům, které nikdy neměly spatřit světlo světa. Až později si onen chlapec uvědomuje, že udělal stejnou chybu jako jeho předek, že bude muset čelit hrůze, kterou vlastní touhou po dokonalosti vypustil. V jedné linii se setkává minulost se současností. Nenápadně se propojují osudy hned několika aktérů a shodou náhod se dvě odlišné akce stávají jednou. Autor Raymond Khoury postavil Seana Reillyho před závažné rozhodnutí, zda obětuje možnost zjistit pravdu za záchranu velkého počtu lidí.

Raymond Khoury napsal další pozoruhodný román na podkladě historických událostí. Na několika odlišných životních osudech vystavěl příběh, který začíná už v roce 1899 na Uralu a nečekaně zasahuje do dění v současnosti. V náznacích předkládá hrůzné činy, jejichž původce může čtenář dlouhou dobu jen tušit. Autorovi se také povedlo čtenáře donutit přemýšlet nad tím, kdo je vlastně na té správné straně a proti komu stojí. Spojenci se totiž dají najít na všech stranách. Pravděpodobně však někdo další přijde o život, přestože sám netuší, do čeho se to vlastně pustil. Dlouhou dobu to netuší ani sám Reilly.

Hodnocení: 98 %

Autorka: Kristýna Pekárková