Pusťte mě k telefonu, já ty grázly odprásknu!

Zajímat se o to, co nám hodlá režisér a scénárista (v jedné osobě) odvyprávět, vlastně není v případě „Neesonovských thrillerů“ úplně podstatné. Jako by šlo o nějakou odzkoušenou matematickou rovnici. Do vzorce jen dosadíte nové tváře parchantů, nové objekty pro jejich deviace a vyjde vám z toho motivace, která rozpohybuje kráčející skálu. Liam Neeson povětšinou ve svých filmech je buď už na odchodu z praxe, nebo je v důchodu, nebo prostě pije a nemůže chodit řádně do práce… má trauma, někdo mu umřel, nebo někoho omylem zabil. Nebo všechno dohromady. I tady se se vším dobře známým potkáme. Může nás to na jedné straně mrzet – Království za nápaditější gangsterku s Neesonem! chtělo by se vykřičet do Hollywoodu, nebo na straně druhé potěšit, že nebudeme tápat a učit se novotám, zatímco pan LM krutopřísně vytahuje kvér. Ruku na srdce, podíváme-li se na žánrovky s Belmondem, Delonem nebo Venturou, najdeme v tvůrčích strategiích s Neesonem nerozporovatelnou shodu.

Ale pokud byste přeci jen chtěli trošku té zápletky. To máte tak… je město a v něm pár podivných chlápků, kteří si vyberou podle jistého klíče ženy. Ty unesou, manžele vydírají, následně vydělají na výkupném, ale paní vrátí domů po kouskách. A jeden z těch čerstvých vdovců osloví Matta Scuddera (Liam Neeson). Je detektivem bez licence, a tak pravděpodobně nebude tolik lpět na řádném zpracování papírů… Prostě ať zafunguje staré dobré oko za oko, zub za zub.

No a my budeme sledovat, jestli se Scudderovi podaří ty chlápky najít, chytit a…

No vidíte, příběh nic moc, co? Jenže je tam Neeson, už jsem vám to říkal? A prakticky nesejde z obrazovky. Je vysoký (to on fakt je!), zachmuřený, balancuje mezi potřebou hájit právo a chutí oplatit svinstvo dobře mířenou kulkou. Nebere si servítky, vesměs chodí po městě po večerech a v dlouhém kabátě. (Je to víc hardcool, jak tak vlaje…) A pokud režisér není diletant, pak záběry umějí Neesona ukázat v atraktivních kompozicích. A pokud není scénárista stážista, pak mu do úst nevloží příliš dialogů a dává prostor, aby Neeson kvalitně mlčel a soustředil se na rány.

Mezi náhrobními kameny má zručný štáb, a tak možné potíže odpadají. Na stranu druhou, jak už jsem zkraje naznačil, ani tenhle film nevybočuje z odzkoušeného a osvědčeného. Ačkoliv první záběry v expozici jsou až překvapivě skvělé, následuje řemeslný standard, který prostě nijak neoplývá výjimečností. A i když je výsledek v jistých momentech více než solidně napínavý, celkově jde především o dobře fungující žánrový produkt. Až by se chtělo říci jednohubku.
Se všemi pozitivy i negativy, co si pod takovým pojmem představíte.

Pokud máte potřebu chtít po filmech vždy něco originálního, odečtěte si alespoň 20 %. Pokud naopak jste babička Boženy Němcové, tu dvacku si tam přihoďte…

Hodnocení: 75 %

Autor: Lukáš Gregor

Sdílet

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *