f634c0e5

Prošli si peklem

O psychických potížích se v našich končinách příliš nemluví. Jasně, všichni máme občas „depku“, ale skutečně nemocní se svou diagnózou příliš nechlubí. Medikaci maskují za prášky na spaní a obecně je tohle téma pořád tak trochu tabu. O těchto lidech bylo sice napsáno nespočet knih, ale co ti, kdo při těch těžkých chvílích stojí při nich? Příbuzní a přátelé? Jak oni prožívají chvíle, kdy se jejich blízký člověk mění v naprosto šílenou osobu?

O zasvěcený pohled se s vámi podělil Mark Lukach, americký spisovatel a učitel, který si tím prošel. Se svou ženou se seznámili, když jim bylo sladkých osmnáct, celý svět jim ležel u nohou (nebo si to aspoň mysleli) a na růžových křídlech vzájemné lásky věřili, že je nerozdělí nikdo a nic. A tak s důvěrou v sebe samé a svůj vztah vstoupili do dospělého života plného báječných vyhlídek.

Idylka ovšem netrvala dlouho, Giulii zachvátila první psychotická ataka a skončila v nemocnici. Šok, zmatek, život vzhůru nohama a bolest. Asi tak by se daly popsat prvotní reakce Marka, když viděl jak jeho milovanou ženu odvádí pracovníci psychiatrické léčebny za skleněné dveře a násilím jí aplikují léky. A to byl teprve začátek dlouhé cesty. Následoval návrat domů, Giuliiny sebevražedné myšlenky, snaha o „normální“ život, a pak také relaps, léky a opětovná  terapie. Chvilkové štěstí jim přineslo narození syna Jonase a nad vodou je držela vzájemná láska.

Má půvabná žena v blázinci je hlubokou a niternou výpovědí muže, který s neuvěřitelnou oddaností a trpělivostí pečuje o svou milovanou manželku. Kniha je psána autobiograficky a odráží realitu psychického onemocnění bez příkras a iluzí. Nejde jen o nemoc samotnou a vyrovnání se s ní, ale i o jeho pohled na věc. Pořádná dávka pochyb a beznaděje totiž nutně ovlivní jeho vlastní já. Bez obalu popisuje své zoufalství a touhu to všechno vzdát. A také zlost, kterou v hloubi duše pociťuje a nutkavé přání vypadnout z toho příšerného pekla a žít život přesně tak, jak si na počátku jejich vztahu vysnili.

Markova výpověď je neuvěřitelně dojemná a po dočtení si s jistým smutkem v srdci uvědomíte, že to, co Mark zvládl, vy byste možná neustáli. Autorovi rozhodně patří hluboký obdiv. Ani ne tak za jeho spisovatelské kvality, ale spíše za upřímnost a oběti, které položil na oltář nemoci své ženy ve snaze dosáhnout jejího uzdravení.

Navzdory tíživému tématu je kniha poutavá a neuvěřitelně čtivá. Autor se naštěstí vyvaroval odborných popisů a vypráví vlastně jen o relativně obyčejném životě jednoho páru, kterých je mezi námi jistě mnoho. Ale i tak se mu podařilo mezi řádky vmísit takovou dávku emocí, že to s vámi pořádně zamává.

Má půvabná žena v blázinci je i přes nevýraznou obálku kniha, kterou stojí za to si přečíst. Už jen proto, abyste pochopili, že ta pravá láska se neskrývá ve večeři při svíčkách a ve slovech milostného vyznání, ale v síle, která spojuje dva lidi a která dokáže bojovat i s tou největší nepřízní osudu.

Monika Hrňová